שיתוף

תלונות של עובדים בנוגע לכאבים חוזרים ונשנים בכתפיים ובשרירים המחברים את הכתפיים לעורף, עלולות להעיד על סיכון גבוה למחלת לב ולהתקפי לב. כך עולה ממחקר שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטה של מדינת יוטה שבארה"ב.

נהוג לחשוב שכאבים חזקים בכתפיים ובשרירים המחברים את הכתפיים לעורף נובעים מסוג העבודה של העובד. הנחה זו בולטת בעיקר כאשר חלק בלתי נפרד מתפקידו הוא לשאת משאות כבדים, לגרור חפצים כבדים ולבצע פעולות נוספות שדורשות הפעלת כוח רב על הכתפיים,

נוטים שלא לייחס חשיבות לכאבי כתפיים

לכן, בארגונים המעסיקים עובדים בסוגי העבודות שעלולות לגרום לכאבי עורף וכתפיים נוטים שלא להתייחס ברצינות לתלונות של עובדים על כאבים מסוג זה, ובדרך כלל נוהגים לייעץ להם לקבל עיסוי גב וכתפיים.

אלא שהמחקר שנערך בבית הספר לרפואה של מדינת יוטה בדק יותר מ-1200 עובדים ומצא, כי ברוב המקרים, כאבים "תמימים" אלה עלולים לנבוע ממחלת לב.

למעשה, מהמחקר עולה, כי לאנשים שסובלים באופן תדיר מתסמינים שמכניסים אותם לקבוצת סיכון למחלות לב, יש סיכון גדול יותר לסבול מכאבי כתפיים, כאבי מיפרקים ומפגיעות וכאבים בשרירים המחברים בין הכתפיים לעורף. המחקר פורסם לראשונה בכתב עת מקצועי רפואי בנושא רפואה תעסוקתית.

תרופות למחלת לב עשויות להקל כאבי כתפיים

הארגון חייב לקחת בחשבון סיכונים מסוג זה משום שבנסיבות מסויימות, לעובד שמקבל התקף לב עלולה להיות עילה לתבוע את המעסיק בשל פגיעה בעבודה, סיכון תעסוקתי וסביבתי, ואף רשלנות.

אמנם, לא כל עובד יזכה באופן אוטומטי בתביעה כזאת, אבל אם יצליח להוכיח שחלה החמרה במצבו כתוצאה מרשלנות של המעסיק, הארגון יאלץ לשלם סכומי פיצויים נכבדים.

לכן, כשעובד מתלונן על כאבים בכתפיים ובחיבור שבין הכתפיים לעורף, מן הראוי לנקוט בכל הצעדים הדרושים כדי לוודא אם הבעיה אכן קשורה למחלת לב. ואם כן, יש לוודא שהעובד מקבל את הטיפול המתאים.

אין ספק שקיימת סבירות מסויימת שעובד שתפקידו דורש ממנו מאמץ פיזי מתמיד המופעל על הכתפיים יחוש כאב באיזור הכתפיים והשרירים המתחברים לעורף. ועם זאת, עדויות שהצטברו אצל החוקרים, מצביעות על כך שסוג זה של עבודה, אף שהוא עלול להאיץ את בעיות הכתפיים והעורף, הרי שהוא לא הגורם העיקרי להן. עוד טוענים החוקרים, כי תרופות שמיועדות לטפל ולשלוט בלחץ דם גבוה ובגורמים אחרים למחלות לב, עשויות להקל על כאבי הכתפיים.

במחקר קודם שבוצע באותו בית הספר לרפואה של מדינת יוטה נמצא, כי אנשים שנמצאים בסיכון ללקות במחלת לב, הם גם בעלי נטייה ללקות במגוון רחב של דלקות שרירים, ובראשן דלקת שורש כף היד (carpal tunnel syndrome), דלקות גידים, דלקות ברצועות התומכות בשרירים (טנדיניטיס), וכאבים במרפקים.

ממצא זה רלוונטי בעיקר לארגונים שרוב עובדיהם יושבים שעות ארוכות מול המחשב, בהם חברות הייטק, חברות המעסיקות קלדנים וכד'. זאת, משום שבארגונים אלה יש נטייה גבוהה יותר לייחס כאבים כאלה לסוג התפקיד אותו מבצע העובד, ולכן יש פחות עירנות לבדיקה של גורמים אחרים.

ככל שמתרבים גורמי הסיכון למחלת לב, כך מתרבים כאבי הכתפיים

יתרה מכך, במחקר הנוכחי (שהוסיף לרשימה גם את כאבי הכתפיים והשרירים המחברים את הכתפיים לעורף) אף נמצא, שככל שנמצאו (אצל הנבדקים במחקר) יותר גורמי סיכון למחלת לב, כולל לחץ דם גבוה, קולסטרול גבוה, סכרת וכד', כך היו להם יותר בעיות בכתפיים.

מנתוני המחקר עולה, כי אצל נבדקים שהראו יותר גורמי סיכון למחלת לב, נמצאו פי 4.5 יותר בעיות כתפיים לעומת נבדקים שלא נמצאו אצלם גורמי סיכון למחלות לב. ברקע חשוב להדגיש, כי החוקרים מסייגים את מסקנות המחקר בטענה שיש להמשיך ולעקוב כדי לבסס את המחקר מעבר לממצאים הנוכחיים.

על פניו נראה אמנם שמאמץ פיזי (בין אם על הכתפיים, על פרקי כף היד ועוד) אמור להיות הגורם העיקרי לכאבים אלה, לפחות בסבירות לפחות שווה לזו של מחלת לב. אלא שהחוקרים טוענים, כי הנתונים שנאספו מיותר מ-1200 עובדים מצביעים על כך שהסבירות היותר גבוה היא שכאב הכתפיים נובעים ממחלת לב (ולא ממאמץ פיזי). כאמור, הפעלת כוח רב עלולה להאיץ את בעיות הכתפיים, אבל לטענת החוקרים היא לא הגורם הראשוני להן. וכי הגורם הראשוני לבעיות הכתפיים הוא מחלת הלב ובעיות קרדיו-ואסקולריות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה