שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

עובד שחלה בקורונה, וכתוצאה מנכות שנגרמה לו בעקבות המחלה הוא איבד את כושרו לעבוד בתפקיד הספציפי אותו הוא ממלא, ואין לו אפשרות להמשיך לעבוד באותו מקום עבודה, עשוי להיות זכאי לפיצויי פיטורים מהמעסיק.  

בעקרון, על פי חוק פיצויי הפיטורים, עובד שזכאי לפיצויי פיטורים הוא עובד שפוטר מעבודתו לאחר שנת עבודה אחת (12 חודשים).

ולמרות זאת, יש בחוק כמה חריגים, ואחד מהם הוא התפטרות מהעבודה בעקבות מצב בריאותו של העובד.

יש כמה תנאים בנוגע לתשלום הפיצויים לעובד תחת חריג זה של היעדר יכולת לעבוד בשל מצב בריאותי:

1 תחושה סובייקטיבית של מצב בריאות לקוי וקיום ממצאים רפואיים אובייקטיביים המגובים בתעודות רפואיות, המאשרים כי הרגשתו של העובד נבעה בשל מצב בריאותו.

2 גורם הבריאות (למשל, נכות בשל מחלת הקורונה) אילץ את העובד להתפטר.

3 לפני ההתפטרות על העובד לתת למעסיק התראה כדי לאפשר למעסיק להציע לעובד תפקיד אחר בתנאי עבודה אחרים התואמים את מצב בריאותו. המועד הקובע של התפטרות העובד בשל מצבו הבריאותי, הוא מועד ההתפטרות.

עובד שמתפטר מסיבה כלשהיא, או ללא כל סיבה (עליה הודיע למעסיק), אינו יכול לצרף לאחר מכן את גורם מצב בריאותו בשל מחלה חמורה שהיתה לו לפני ההתפטרות בלי שהוא ידע על קיומה.

לדוגמה, בפסק דין של בית הדין לעבודה נקבע, כי עובד שהתפטר בגלל בעיות רפואיות בליבו שנבעו מלחץ בעבודה, לא יקבל פיצויי פיטורים, בין היתר, משום שלא נענה לפניית המעסיק לעבור לתפקיד אחר, וכלל לא ניסה לבדוק הצעה חלופית של המעסיק לעבור לתפקיד אחר המתאים למצבו הרפואי.

למרות זאת, נפסק על ידי בית הדין לעבודה כי אין זה אומר שהעובד חייב לקבל כל תפקיד אחר שמציע לו המעסיק. לדוגמה, העובד לא חייב להסכים לקבל תפקיד שלא הולם את כישוריו.

כמו כן, העובד לא חייב לקבל תפקיד אחר שהמעבר אליו מהווה הרעה מוחשית בתנאי העסקתו ופגיעה במעמדו.

יודגש כאן, כי החוק לא דורש שמצב הבריאות הלקוי של העובד ימנע ממנו כל אפשרות להמשיך בעבודתו או יהפוך אותה לבלתי נסבלת, או שיכביד על עבודתו ובריאותו מעבר לרגיל.

כדי שהעובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים, מספיק שיהיה קשר סיבתי בין מצב בריאותו לבין ההתפטרות. כלומר, החוק דורש שהמצב הבריאותי של העובד יהווה את המניע או רקע להחלטת העובד לפרוש מעבודתו.

יתרה מכך, בין הדין לעבודה פסק, כי אין לעודד מצב בו העובד ימשיך לעבוד רק משום שהוא חושש להפסיד את פיצויי הפיטורים, למרות שמצב בריאותו אינו מאפשר זאת.

אף על פי שלהרגשה של העובד בנוגע למצבו הרפואי יש משקל לגבי הסוגייה האם הוא זכאי להתפטר ולקבל פיצויי פיטורים, הרגשה זו חייבת להיות מגובה באישור מגורם רפואי אובייקטיבי, ויש צורך שהליקוי הבריאותי יהיה משמעותי.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה