שיתוף

מאת: שירי דייטש, מפתחת פתרונות למידה, יועצת למידה וכותבת הבלוג "זיקוקי למידה"


דמיינו לרגע שאתם באמצע יום עבודה עמוס. מיילים, משימות, טלפונים, ישיבות…
פתאום נכנס מייל חדש. הכותרת- הדרכת בטיחות.
אתם מקליקים.
מסתבר שמאפשרים לכם לבחור בין שתי אפשרויות:
הראשונה – לומדה של 40 דקות.
השנייה – סרטון של 3 דקות משולב עם שאלות.

מה אתם הייתם בוחרים?


מחקר מפורסם של ברסין-דלויט ("Meet the Modern Learner") מצא שהעובדים היום עסוקים יותר מתמיד ושאין להם זמן ללמוד. יותר נכון, הם יכולים להקדיש ללמידה רק 1% מהזמן שלהם! בנוסף לעומס הגובר במקום העבודה, עומס המידע מביא לקיצור בטווח הקשב – נתון שהוכח כחוצה גילאים ודורות.
העובדים החדשים רוצים למידה מהירה, רלוונטית, גמישה, כזאת שיוכלו לשלב בקלות במהלך העבודה (ה-Work Flow), וליישם באופן מיידי.

במקביל, אנשי הלמידה בארגון שואפים לייצר למידה חווייתית וזכירה יותר, שנמשכת הרבה אחרי שהעובד חזר מההדרכה אל סביבת העבודה.

כדי לענות על הצרכים הללו, יותר ויותר ארגונים משלבים בשנים האחרונות מיקרו-למידה כחלק מאסטרטגיית הלמידה הארגונית.

מה זה "מיקרו-למידה"?

במיקרו-למידה הכוונה ללמידה שמתבצעת באמצעות יחידות-לימוד קצרות, שנועדו להשיג תוצאות ספציפיות וממוקדות. יחידות מיקרו-למידה יכולות לבוא בפורמטים מגוונים, כמו סרטוני וידאו, משחקונים, אינפוגרפיקות ואפילו פרק בפודקאסט.

ישנם יתרונות רבים למיקרו-למידה. הנה כמה מהם:

(1) כשהלמידה מפוצלת למנות קטנות, מהירות וחווייתיות, לעובדים קל יותר לצרוך אותה.

(2) הסיכוי שנזכור את מה שלמדנו תלוי במידה שיש לנו הזדמנות ליישם אותו מייד אחרי שלמדנו. כשעובד עובר הדרכה או קורס, חולף זמן עד שהוא נדרש ליישם את התוכן בעבודתו, ועד אז – התוכן שלמד נשכח במידה רבה (מה שהוכח במחקרים ומכונה בשם "עקומת השכחה"). לעומת זאת, למידה קצרה שמתרחשת בדיוק בזמן שהעובד זקוק לה (ב-""point of need" שלו), מקרבת בין מועד הלמידה למועד היישום של התוכן בעבודה, וכך מעודדת את העובד לזכור וליישם לאורך זמן.

(3) מיקרו-למידה ממוקדת בלומד. היא מאפשרת לו לקבל שליטה על מהלך הלמידה שלו ולקבוע אילו תכנים הוא ילמד ומתי. היא נגישה מכל מכשיר, בכל מקום וזמן, ומאפשרת לו להתעדכן ולשמור על כשירות מקצועית לאורך זמן.

(4) מיקרו-למידה היא ורסטילית ואפשר להשתמש בה ליישומים מגוונים: היא מתאימה לכל התכנים – הדרכות חובה ורגולציה, תכנים מקצועיים, מיומנויות רכות, הטמעת שינויים ועוד. אפשר להיעזר בה להכשרת עובדים חדשים ולעובדים וותיקים כאחד. היא יכולה לשמש לתמיכה בהדרכה פורמלית – לפני, במהלך או אחרי קורס/סדנה, או כתהליך למידה בפני עצמו.

השינויים בעולם העבודה וקצב החיים הדינאמי דורשים מאיתנו להתאים את פתרונות הלמידה בארגון, ולאמץ פתרונות שיאפשרו לעובדים לרכוש מיומנויות וכישורים באופן מהיר ואפקטיבי.

השאלה שנשאלת היא – איך עושים את זה נכון?

איך מיישמים מיקרו-למידה בארגון, ואיך מפתחים יחידות מיקרו-למידה שמביאות לתוצאות הרצויות?

במושב "מותק, התכנים התכווצו!", בכנס ההדרכה השנתי שייערך ב-26.11, נענה על השאלות הללו ונתנסה יחד בפיתוח יחידות מיקרו-למידה בנושאים הרלוונטיים בארגון שלכם.

מידע נוסף בקישור: כנס ההדרכה והלמידה השנתי 2019

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה