כך תצליחו לסייע לעובדים שלכם להצליח!

כך תצליחו לסייע לעובדים שלכם להצליח!

3 סודות מקצוע באמצעותם העובדים שלכם יוכלו להצליח בכל תחום ובכל תפקיד

שיתוף
הצלחה בקריירה

הצלחה בקריירה

הצלחה היא לא עניין של מזל. היא גם לא תמיד באה עם "טיימינג" (תזמון נכון). אישיות ועשייה אקטיבית לקידום ההצלחה, זה מה שמוביל עובדים ומנהלים שרוצים לקחת את הצעד הבא.

לכן אם אתם נתקלים בעובדים או מנהלי ביניים שמרגישים "תקועים" כי הם יודעים שהם מסוגלים ליותר ורוצים יותר, אך נראה שהם לא יודעים איך לקדם את המהלך הבא או גרוע מכך – לא חושבים שיש כרגע הזדמנות נראית באופק – זו ההזדמנות שלכם להושיט יד. במאמר זה מתוך אתר משאבי אנוש Biz Journals, תלמדו להשתמש בשלושת המפתחות שבאמצעותם כל אחד יכול להצליח בכל ארגון, בכל תפקיד ובכל מצב.

1. על העובד להגדיר לעצמו ולמנהל הישיר שלו מהי הצלחה ולמתי הוא מזמן אותה.

כל עובד או מנהל בארגון נכנס לתפקיד כשמוגדרים לו בבירור: מטרות, יעדים, לוחות זמנים, סטנדרטים להצלחה בתפקיד. כשעובד או מנהל מחליט שהוא רוצה להתקדם, לא די בכך שהוא יעמוד בתנאים ובציפיות שהוגדרו לו מראש. מה שהוגדר עד כה מבטיח לו לשמור על העבודה או לכל היותר – להפוך לעובד מצטיין בתחומו. כשעובד רוצה להתקדם, הוא צריך להציב לעצמו יעדים נוספים ו/או להעלות את הרף בצורה משמעותית.

השלב הראשון הוא כאמור הגדרת הצלחה. על העובד להגדיר באופן ברור לאן הוא רוצה להגיע ומתי. להיות ראש צוות בתוך שנה או להפוך למדריך כבר ברבעון הקרוב וכיו"ב. מרגע שהוא מגדיר את השאיפה שלו הוא בעצם מגדיר מהי הצלחה עבורו ומתי היא צריכה לצאת לפועל. מאותו רגע, כל העשייה והחשיבה היא סביב הגשמת אותה הצלחה אישית.

כדי להבטיח את הצלחת התוכנית, על העובד לשתף את המנהל שלו בתוכניות שלו לרבות הצגת היעדים האישיים שלו עצמו. צירוף המנהל לתמונה כשותף מסייע לעובד לפעול בצורה נכונה מאחר שמרגע שהוא הגדיר את היעדים שלו, יש לו שותף שמבין מה מניע אותו (את העובד), ומסייע לו לעמוד ביעדים, תוך מתן חוות דעת ודגשים לאורך הדרך. כשהמנהל מבין לאן העובד רוצה להגיע, מדוע ומתי, הוא יכול להגדיל את הציפיות ואת הסטנדרטים על מנת לסייע לעובד להגיע ליעדים גבוהים יותר.

למנהל יש את היכולת לדחוף, לעודד ולכוון, גם אם זה דורש ממנו לפעול בקשיחות יתרה, אם הוא מבין שיש בכך צורך וכי מהלך זה ישרת לא רק את העובד אלא את הארגון בסופו של דבר.

לתשומת לבכם, קשה מאוד להגשים תוכנית להצלחה מבלי לזכות בתמיכה של מנהל ישיר או מנטור שהוא דמות בכירה בארגון.

2. העובד צריך למתג עצמו כמקור לידע וקשרים. 

בעידן הארגון המרושת, אחת הדרכים המהירות ביותר להתמקד ולהצליח היא לצבור קשרים או להיות פופולארי. הרבה אנשים מוכשרים חושבים שההצלחה תגיע דרך הידע המקצועי ודרך המקצועיות עצמה. אולם תמיכת הציבור, מתוך הארגון או מתוך הקהילה המקצועית, היא לאו דווקא ממקום מקצועי טהור. בכל ארגון יש את העובד שמומחה בהורדת סרטים, את זו שמבינה בעיצוב ואת זה שיש לו קשרים עם אנשי תקשורת.

מעבר לתפקוד המקצועי הטהור, אותו עובד שתורם מהידע, הניסיון והקשרים שלו, הופך להיות מקור ידע. עובדים טכנולוגיים שיודעים לאייר ומתנגבים לקחת חלק בניוזלטר של החברה או בעיצוב שנות טובות לעובדים בחג, זוכים בשלב מסוים להיות "המומחים". כנ"ל לגבי הבחורה עם הטעם המוצלח וההבנה בעיצוב פנים. כשמשפצים את המשרד והיא מתנדבת לעזור בתהליך (למרות שהיא בעצם עובדת במדור שכר), היא ממתגת את עצמה כמומחית בתחום נוסף. 

יש אין סוף דרכים לייצר את הבולטות הזו בארגון, לצבור פופולאריות, ממקום של תרומה לארגון ולאנשים, מבלי להתחרות באיש ומבלי להוות סיכון לעובדים או מנהלים.
עובדים שמתנדבים לתכנן טיול, לקחת חלק בבניית מיזם להעלאת המודעות לבריאות או איתור ספקים חדשים וכיו"ב, הופכים את עצמם לדמויות מרכזיות וחשובות בתהליכים ארגוניים, בין אם הם מגיעים לכלל הארגון או נוגעים בקומץ של עובדים בשעת הצורך, ומעמד זה מהווה קרש קפיצה חשוב.

3. העובד חייב להיות מומחה בתחומו.

הדשא של השכנים ירוק יותר ומה שקיים אצלנו תמיד יילקח כמובן מאליו. זה נשמע קשה ואולי עצוב אבל זה משהו שחייבים לדעת ולזכור! הנהלת הארגון שואפת לגייס את הטאלנטים הטובים ביותר, אך ברגע שאדם עובד אצלה, הוא עוד עובד. על מנת לבלוט כטאלנט, כמי שהוא הטוב ביותר ושאליו כדאי לפנות לא רק בגלל שהוא עובד בחברה אלא כי הוא באמת הטוב ביותר – העובד צריך למתג את עצמו כמומחה.

את המומחיות הזו אפשר להשיג כיום בקלות יחסית דרך עמוד מקצועי ברשת החברתית (ליקדאין לדוגמה), בו העובד צובר קשרים ענפים עם גורמים חשובים ומשפיעים בתחומו וכמובן הוא צובר קהילת חברים ועוקבים. בלוג מקצועי או מענה לשאלות מקצועיות בפורום מקצועי גם הם הופכים את העובד למומחה בתחומו.

הצעד הבא להצלחה חייב להמשיך מחוץ לארגון דרך הובלת פורומים, הרצאות בכנסים והשתלמויות, כתיבת מדורים במגזינים מקצועיים וכיו"ב.

גם בתוך הארגון העובד צריך למתג את עצמו כמומחה בתחומו, זה שכולם ניגשים אליו ומתייעצים אתו גם אם זה לא נוגע לעבודה. מומחה למובייל הוא זה שכולם באים אליו ושואלים אותו מה דעתו על הדגם החדש או איזה מכשיר כדאי לקנות לילד.

לסיכום, הדרך להצלחה מתחילה כמובן ביכולת המקצועית, זוהי נקודת המוצא אך היא רק נקודת המוצא.

הצלחה באה ממקום של עשייה וקידום הזדמנויות, הצבת יעדים וצבירת פופולאריות בתוך הארגון ומחוצה לו (על מנת שזה יגיע שוב אל תוך הארגון). העובד שרוצה להצליח חייב לבנות לעצמו מסלול שמאפשר לו לבלות מעל פני השטח בכמה מישורים: הוא חייב להוביל באספקט המקצועי של עמידה ביעדים מעל ומעבר, הוא חייב להיות דמות מקושרת שמעורבת בהוויות ארגונית ממקום של ידע, קשרים והשפעה, וכמובן – הוא חייב להיות מומחה בתחומו.

לא מספיק שהעובד יקרא את הספרות המקצועית מייד לאחר שהיא יוצאת לאור וישתתף בכל קורס מקוון או כנס חדש בתחום. הוא צריך לשדר ולתקשר את זה שהוא יודע ומתמצא בחומר ושהוא מוכן ומזומן לחלוק את הידע שלו כדי לאפשר לאנשים סביבו להצליח גם הם.

אחד הערובות להצלחה היא מוכנות לשתף אנשים אחרים בהצלחה, לתת להם משהו בתמורה לתמיכה. הצלחה היא לא דבר שהעובד יכול לקדם כתוכנית "חשאית". הוא חייב שיתוף פעולה ותמיכה מלמעלה אך בעיקר מהשטח.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה