סביבת עבודה ושימור עובדים – הקשר אינו מקרי בהחלט

סביבת עבודה ושימור עובדים – הקשר אינו מקרי בהחלט

סביבת עבודה היא לא רק עניין של טעם, היא חלק מהותי מתוכנית שימור עובדים. עד כמה קריטית נגישות נעימה ומהירה לדלת המשרד והאקוסטיקה בו?

שיתוף
סביבת עבודה נעימה

אחת הטעויות של חברות, קטנות כגדולות, היא שהן לא מספיק מודעות לכך שסביבת העבודה של העובדים היא חלק משימור העובד. כיום התחרות על כל עובד איכותי היא גדולה, והצורך בשימורו ואף מניעת בריחתו למקום עבודה אחר היא קריטית.  

אז יש חברות שיכולות להרשות לעצמם לשכור משרד במגדלים הכי גבוהים בתל אביב, עם מעליות טסות לקומה 30 ומשהו, מרצפות וקירות נוצצים ונוף לים. העובד הכי צנוע לא יוכל שלא להודות שאין מה לעשות, זה עושה את זה. אבל כמובן לא לכל חברה יד משגת לסביבת פאר, אך גם כאשר התקציב מצומצם אפשר לדאוג לסביבה נעימה ומחייכת.   

לפני שנגיע לשימור העובדים הקיימים, תחשבו כמה סביבת עבודה נעימה משפיעה על גיוס יעיל ואיכותי של עובד חדש. מועמד לעבודה שמגיע לראיון רואה קודם כל את סביבת העבודה, וכפי שאנחנו מושפעים מהרושם הראשוני שהוא משרה – כך גם נראות המשרד היא חלק מתעודת הזהות שלנו כמייצגים את החברה. נראות המשרד תשפיע על החלטתו האם הוא מעוניין במשרה או לא.

סביבת עבודה נעימה נותנת תחושה של שייכות לעובדים, וגם ללקוחות הנכנסים. בכל פעם שעובד יוצא ונכנס למשרד – הוא סופג את הנראות שלו ואת הנוחות או אי הנוחות שבו. עובד לא ירגיש שייך לסביבת עבודה שדוחה אותו או מנוכרת אליו.

כמובן, ישנם שיקולים רבים בהחלטה האם להמשיך בתהליך גיוס או האם לעזוב מקום עבודה, ולא בטוח שעובד שמרוצה מאוד מתפקידו, מתנאי השכר שהוא מקבל ויתחבר לכל העובדים האחרים יחליט לעזוב מקום עבודה רק מפני שהמשרד קטן מדי או מדיף ריח לא נעים מהזבל שברחוב. אך בהתאם חשוב להפנים שעובד שאינו מרוצה משכרו, יחליט להישאר בעבודה כי הסביבה נעימה ומאפשרת לו להיות יעיל בעבודתו, ולכן כן שווה לו להישאר עוד שנה במקום הנוכחי כדי לצבור ניסיון טוב.  

הגורמים משתנים גם בהתאם לתקופה בו נמצא האדם ובהתאם לתפקידו. למשל, כאשר עובדים צעירים מחפשים עבודה זמנית, או עובדים בתחילת דרכם שעיקר מטרתם היא לצבור ניסיון מקצועי – אולי כן יוכלו להתפשר על סביבת העבודה. לעומת זאת, עובדים שיודעים שהתחרות על עובדים כמותם היא גדולה מאוד, מראש יוכלו להרשות לעצמם לסנן מקומות עבודה על פי סביבה שמוצאת חן בעיניהם או לא.

סביבת עבודה מזרזת שחיקה

ש' עבדה בחברה גדולה בפריסה ארצית. הסניף בו שובצה שופץ: קירות זזו ונצבעו ואפילו אריחי הרצפה הוחלפו. אבל בכל זאת, לא היה נעים שם. "ראשית, המבנה של המשרד היה מוזר. חלל גדול קיבל את פני הנכנסים, ויתרת השטח הקטן הוקצה לחדרים עבור עובדי המשרד, חלוקה שנראתה מוזרה ולא פרופורציונאלית. שנית, האקוסטיקה היתה נוראית: היה הד, הטלפונים היו ישנים, ולמרות שעוצמת הקול של הדובר מעבר לקו כוונה על המקסימום – קשה היה לשמוע את הדובר. אם העובדת שלידי קיבלה שיחה, הייתי צריכה להמתין שהיא תסיים כי בשום אופן אי אפשר היה לנהל שיחה נוספת באותו החדר".

כנראה שאותה חברה לא השקיעה מחשבה בסביבת עבודה, כי סניף אחר של החברה, בו עברה שלומית את החניכה לתפקיד, מוקם בתוך בניין מגורים פרטי שחלק מדירותיו הוסבו למשרדים, עם קושי במציאת הכניסה הנכונה בעקבות חוסר שילוט, "והכי הפריע לי שהיתה חסרה אווירה של מקום עבודה. הרגשתי כאילו אני הולכת לבקר איזו משפחה כל יום, את פותחת את דלת הדירה ופתאום זה מקום עבודה. חדר הילדים היה משרדה של המנהלת, חדר הממ"ד היה משרדה של עובדת אחרת, צמוד לחדר שבו יש שירותים ואמבטיה! בנוסף לכל, הכל היה פשוט ולא מושקע בכלל… זו היתה דירה לכל דבר, וזה היה יותר מדי הזוי בשבילי. העבודה היתה מאוד שוחקת, וידעתי שסביבת העבודה הלא נעימה רק תחמיר את המצב ותזרז את השחיקה. כעבור ארבעה חודשים החלטתי לעזוב".

מה יחשוב מועמד לעבודה על מקום העבודה המוצע לו? זו השאלה שצריך לשאול לפני שמתכננים משרד או לפני שעוברים למקום אחר:

הגישה לבניין או למשרד: יש לוודא שלא מדובר בשביל צר, צדדי, ושיהיה נעים לעבור בו גם בשעות החשכה.

מקוריות היא לא תמיד משהו טוב. נכון, יש משרדים שמממוקמים בתוך בנייני מגורים, אבל יש צורך בהשקעה מרובה בתוך המשרד כדי שיהיה נעים לשבת בו. היעדר אווירה של עבודה ומוזרות הן שילוב מנצח לרתיעה של עובדים וגם של לקוחות.  

ריחות: יש לוודא כי אין פחי זבל גדולים/ בעיות ביוב מדיפי ריח. לטווח הארוך, איזה יום מוצלח יכול לעבור על עובד שפותח עוד יום שוחק ושגרתי בריח של זבל או ביוב.

מבנה הגיוני של המשרד – לא צפוף מדי ולא גדול מדי, ושלא יפגע באקוסטיקה בחדר. בסופו של דבר אנו צריכים לשאול את עצמנו כיצד תשפיע סביבת העבודה על תפקודו של העובד? אם מדובר באקוסטיקה שאינה טובה – העובד יצטרך לדבר בקול רם, לא תמיד ישמע כראוי מה אומר לו הלקוח, יתכן שישגה בעבודתו והדבר גם עשוי לעייף אותו.

ניקיון ונראות: רהיטים נקיים, רצפה נקייה ועיצוב סולידי וחמים יכולים לתרום לאווירה נעימה בחדר. כמו כן יש לאגד כבלי חשמל וטלפון, שלא נראים טוב כאשר הם גלויים וסבוכים לרגלי העובד. לא מומלץ לרהט את המשרד ברהיטים ישנים אלא חדשניים.

לסיכום, העצות הנ"ל בהחלט מדברות גם לחברות קטנות או לחברות דלות תקציב. גם קטן יכול להיות נעים, ויש לזכור שימור עובדים מביא לעובדים אפקטיביים ומרוצים, וזה שווה את הכל.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה