סליחה, את פנויה לראיון עבודה?

סליחה, את פנויה לראיון עבודה?

רז מצנע הציג בכנס הגיוס השנתי תמונת מצב של עולם הגיוס תוך הקבלה לשוק הפנויים פנויות

שיתוף
רז מצנע

רז מצנע

מגייסים ומועמדים – מי מבין שני הצדדים נואש יותר למצוא זיווג? מי מביניהם גמיש יותר ומגיע עם ראש יותר פתוח לתהליך? מי מתכונן יותר לקראת הדייט הראשון?

רז מצנע, סמנכ"ל שיווק ותוכן בחברת אולג'ובס, נשא הרצאה במליאת כנס הגיוס השנתי שחשפה לראשונה תוצאות מחקר חדש שערכה החברה בשיתוף עם מכון פאנלס. מטרת המחקר הייתה לבחון איך נתפש תהליך הגיוס אצל המועמדים ואצל המגייסים. המטרה של המחקר היתה להעניק למגייסי העובדים תמונה עדכנית, חדה ומרתקת על עולם הגיוס עם דגש על עמדות ותפיסות של שני הצדדים. כדי לאפשר להפיק תובנות שיסייעו לשפר ולייעל את מערך הגיוס.

רז מצנע: "שוק התעסוקה הוא כמו שוק הפנויות פנויות. אני פוגש סטודנטיות לקראת סיום התואר עם שאלות היכן אמצא התאמה בשוק העבודה ובזוגיות? יש הרבה במשותף בי חיפוש העבודה לחיפוש בן הזוג. אנחנו באולג'ובס נמצאים בטבורו של עולם התעסוקה. זוהי נקודת מפגש עבור כמיליון מתעניינים בכל חודש.82% ממחפשי העבודה בשנה האחרונה פנו לאולג'ובס. 3,500 מעסיקים מפרסמים אצלנו משרות. אנחנו מקשרים בין המעסיקים למועמדים ולכן יש לנו המון נתונים… לפני כשנה הקמנו מחלקת מחקר לבדיקת טרנדים ומגמות במטרה לזהות עליות וירידות בביקושים, עבודות נפוצות, משרות נחשבות ועוד מגמות המייצגות את שוק התעסוקה."
במחקר השתתפו 253 מגייסים ו- 906 מועמדים. לדברי מצנע, המסר הכללי הראשון שעולה ממנו הוא שעולם הגיוס כיום הוא מסובך יותר מבעבר, כי כיום לא מספיק שיש לאדם מקצוע והוא מוצא עבודה במקצוע שלו. היום יש עניין בינאישי במקום העבודה. זה מחייב מחקר של תפישות, עמדות ופרקטיקות בחיפוש וגיוס עובדים.

המועמדים יודעים טוב יותר מה הם מחפשים!

מתוך המחקר עולה כי 27% מקרב המגייסים יודעים בדיוק מה הם מחפשים ו- 56% יודעים, אבל הם גמישים. המועמדים מדויקים יותר. בקרב המועמדים 55% יודעים בדיוק מה הם מחפשים ורק 20% יודעים, אבל הם גם גמישים.
המועמדים ממוקדים יותר לאורך תהליך החיפוש. הם מכינים את עצמם הרבה יותר כדי להתאים את קורות החיים למשרה ספציפית שמדברת אליהם. המעסיקים לעומת זאת שומרים יותר על ראש פתוח.

הארגון צריך להיות על המפה!

אחד הנתונים המפתיעים שעלו מהמחק הוא החשיבות של ציון מקום העבודה. מעסיקים שמציינים את המיקום המדויק של החברה (עיר, רחוב ואפילו מספר) יזכו להיענות גבוהה יותר בקרב המועמדים. רז מצנע: "זוכרים שדיברתי על הדימיון בין תחום הגיוס לעולם הפנויים פנויות? אחד הטרנדים החמים בשוק ההיכרויות זה אפליקציה בשם טינדר. טינדר היא רשת המחברת את הפנויים פנויות לאנשים שנמצאים באותו מקום גאוגרפי. כך שאם אני מגיע למסיבה, אני נכנס לאפליקציה ומציין שאני כאן ואז אני רואה את שאר החברים שנמצאים באותה מסיבה. אם מישהי מוצאת חן בעיני ואני בעיניה, נוכל להיפגש במקום הזה. למיקום יש חשיבות גבוהה כיום בקרב מחפשי העבודה כי הם שואפים לאיזון בי העבודה למשפחה. הם רוצים להיות הורים פעילים ולא לבלות שעות בפקקים. ברגע שיש להם כתובת מדויקת הם מיד מודדים את המסלול מהבית לעבודה ועושים את השיקול שלהם על סמך זה."
המלצתו של מצנע ביחס למיקום החברה ובכלל הוא לתת כמה שיותר פרטים. אל תשמרו על דיסקרטיות אלא אם כן אתם ממש חייבים. המועמדים לא אוהבים חשאיות, הם מחפשים לדלות כמה שיותר פרטים ועם מנוע החיפוש, הם יכולים לדעת בדיוק לאן הם שולחים קורות חיים. זה משרת לא רק את המועמדים זה גם כדאי למעסיקים."

לפעמים שני הצדדים צריכים שיעשו ביניהם שידוך

כמו שני הרווקים המוצלחים שעדיין לא מצאו זיווג כי הם לא ידעו היכן להתחיל, אז באה הדודה או חברה לעבודה ועושה 'שידך'. כך גם אולג'ובס לוקחת על עצמה את תפקידו של קופידון. במסגרת הרצאתו הציג מצנע את הפיתוח החדש של אולג'ובס – התאמה משולשת. מנוע החיפוש של האתר יודע לקרוא קורות חיים, לזהות קטגוריות ומקום עבודה ולעשות את הקישור כך שאם המועמד לא ידע להגיע למשרה מתאימה, המנוע ידע לאתר את ההזדמנות עבורו.
מסע החיזור של הזכר והנקבה
מצנע: "אני זוכר כשעוד הייתי רווק וחבר סידר לי פגישה עם בחורה איך התרגשתי. הייתי קיבוצניק צעיר ומתלהב. סידרתי את הבית, דאגתי לתאורה, מוזיקה, כיבוד, שתייה… לא יודע איך לא הברחתי אותה מרוב התלהבות". גם הצדדים שלנו מתכוננים. המועמדים משפצים קורות חיים והמגייסים מיצרים מודעות אטרקטיביות.
איסוף מידע הוא תחום חדש שמתפתח ותופס תאוצה על רקע פתרונות חדשניים. לדוגמה לאחד הכלים שמסייעים לנו הוא אתר בשם Talent Bin. זוהי פלטפורמה שמאפשרת למגייס לאסוף פרטים על המועמד. איך זה עובד? מקלידים את שם המועמד ומקבלים הפנייה לחומרים שונים באינטרנט כגון בלוגים, פורומים, פרסומים באתרים וברשתות חברתיות.

מי מתכונן יותר לקראת הראיון?

7% מהמגייסים לא מתכוננים לריאיון העבודה ו-27% מהמועמדים לא מתכוננים. מצנע: "זה מדהים. מועמדים לא קוראים על הארגון, לא מבררים על המשרה. הם אומרים 'מה פתאום שאני אתאמץ, מישהו משלם לי על זה?! אבל אין ברירה, אלה המועמדים ואנו צריכים אותם."
כמה זמן לפני הראיון מתכוננים?
על פי המחקר של אולג'ובס, המגייסים מתחילים להתכונן מספר דקות לפני הראיון. הם מדפיסים קורות חיים ורושמים הערות. מעומדים לעומת זאת מתכוננים כמה ימים עד שעה וחצי לפני הראיון.

טיפ חשוב למגייסים: שלחו למועמדים הודעת טקסט או מייל עם תזכורת לראיון. ראשית כל זה יגדיל את אחוז ההגעה ושנית, זו הזדמנות מצוינת להעביר להם עוד מסרים על המשרה ועל הארגון. אפשר לצרף להודעה לינק עם קישור לעמוד הבית של החברה או כתבה על החברה. זה יחסוך לכם זמן ויסייע להם להתכונן טוב יותר לראיון.

היכן נפגשים, אצלי או אצלך?

למרות כל הבאז סביב הרשתות החברתיות, הזדמנויות להיכרות עדיין ניתן למצמוא בעיקר באתרי הדרושים. על פי המחקר של אולג'ובס, 82% מהמגייסים ועוד 83% ממחפשי העבודה עדיין מגיעים לאתרי דרושים.
כמו בעולם הפנויים פנויות, יש מקום לקשרים אישיים של חברים, שידוכים פרטיים וקבוצות באינטרנט. אולם הרשתות החברתיות לא משמשות לגיוס אלא הן תומכות בתהליך הגיוס היות ששני הצדדים עורכים בדיקה על הצד השני. רז מצנע: "הנה עוד נתון מפתיע, המועמדים שלכם בודקים את הארגון יותר ממה שהארגון בודק אותם".

גיוסים זה כן לטלפון

המובייל הופך להיות פלטפורמה חזקה לעולם הגיוס. מחקר שנערך לאחרונה בארה"ב מראה ש-65% מהמיילים נפתחים במובייל. חשבתם לרגע איך נראה אתר הקריירה שלכם במובייל? איך נראה המייל שאתם שולחים כשפותחים אותו בסמרטפון?  32% מהמגייסים בכלל לא יודעים אם אתר הקריירה שלהם מותאם למובייל. 30% לא נמצאים בעולם המובייל. 57% מהמועמדים נמצאים במובייל אבל זו לא בחירה שלהם.

מכירים את הרווק שמתחיל עם כל דבר שזז? זה המועמד שמשגר 40 קורות חיים בבת אחת. אל תקחו את זה אישית. אז פרסמת משרה וקורות החיים מתחילים להיערם. נראה שהערימה גדלה יותר וסביר להניח שהיא גדלה כי בעבר המועמד היה צריך לעמוד מול הפקס, להקליד מספר טלפון ולשלוח טופס. היום הוא יכול לשגר עשרות מיילים בלחיצת כפתור. המחקר מצא כי 11% מהמועמדים שולחים קורות חיים לכמה שיותר משרות. 60% שולחים למשרות בתחום שלהם ולתפקידים שנראים להם מעניינים. רק 30% מכלל המועמדים שולחים קורות חיים לתפקיד שמתאים להם בדיוק.

כיצד מתמודדים המגייסים עם האתגר של סינון קורות חיים?

12% מהמגייסים נעזרים בשירותי סינון חיצוניים.
61% מהמגייסים עובדים על כל קורות החיים שהם מקבלים.
27% מהמגייסים עוברים על קורות החיים עד שהם מוצאים מועמדים טובים ואז הם עוצרים.

מועמדים ומגייסים, האם יש כאן סיפור אהבה ממבט ראשון?

אחרי כל נקודות הדמיון הרבות בין שוק הפנויים פנויות לשוק העבודה, מובן כי הפגישה הרשמית (ראיון העבודה) איננה מפגש רומנטי. אמנם אין אהבה ממבט ראשון אבל יש מקרים שבהם אחד הצדדים מקבל החלטה כבר בדקות הראשונות. 12% מקרב המועמדים ועוד 3% מקרב המגייסים מקבלים החלטה תוך 3 דקות.
בחצי הריאיון 44% מקרב המגייסים קבר מסוגלים לקבל החלטה לעומת רק 20% מקרב המועמדים. לדברי מצנע, למגייסים יש ניסיון וכלים לדעת כבר בחצי הריאיון אם המועמד טוב או לא. המועמדים לעומת זאת צריכים ללכת הביתה, לחשוב בשקט, לעשות עוד קצת בדיקות ועוד קצת חושבים.

האם אתם חוזרים למועמדים שלכם?

רק 16% מקרב המגייסים חוזרים לכל המועמדים שלהם הם תשובה. 52% משתדלים לחזור לכולם ו-31% חוזרים רק למי שרלוונטי. רז מצנע: "יש היום כלים טכנולוגיים פשוטים שמאפשרים מענה אוטומטי למועמד. תנצלו אותם. מחקר שנעשה בארה"ב מראה שחברות שלא חוזרות למועמדים מורידות את אחוזי הקנייה שלהם בקרב מועמדים. חוויית מועמד שלילית פוגעת במותג!"

אז מהו ההבדל הגדול ביותר בין שוק הפנויים פנויות לשוק העבודה?

לדברי רז מצנע, במפגש בין הגבר לאישה לכל אחד מהם יש 50% כוח, 50% שליטה, 50% חופש בחירה. שני הצדדים במעמד שווה. אולם בתהליך הגיוס, המגייסים הם מי שמכתיב את כללי המשחק. רז מצנע: "אנחנו מחליטים אם לגייס, את מי, מתי לקיים ריאיון, את מי לזמן… המושכות בידיים שלנו ולנו יש את הכוח. זה אומר שאנחנו יכולים לשפר וליעל את מערך הגיוס ואז הוא יעבוד טוב יותר."

 

אז קחו לתשומת לבכם את העקרונות החשובים שעולים מהמחקר:

התאמת האפליקציה לסמרטפון.

שקיפות במודעת הדרושים עם דגש על מיקום מדויק.

חזרה לכלל המועמדים תוך יצירת חווית מועמד חיובית.

מעוניינים להשתתף בכנסים הבאים? לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה