מודל שכר שקוף – מי מרוויח מזה?

מודל שכר שקוף – מי מרוויח מזה?

בעידן הרשתות החברתיות אין סודות! אפשר לדעת הכול אבל הכול על האדם חוץ מגובה השכר שלו. אבל תתפלאו לשמוע, יש חברות שבהן גם זה כבר לא סוד

שיתוף
מודל שכר
מודל שכר

בשיחות חולין עם חברים, מכרים וקולגות, אנשים מנסים להימנע מלשוחח על נושאים 'רגישים' כגון דת, פוליטיקה וכסף. כן, כסף נחשב לאחד מאותם נושאים שלא 'מכובד' או לא 'מנומס' לדסקס בפורומים חברתיים.

נושא השכר נידון, אם כבר, בין העובד לבין מנהל משאבי אנוש או בינו לבין המנהל הישיר שלו בשיחה אחד-על-אחד, בדלתיים סגורות ורק במסגרת דיונים שכר ייעודיים, מתואמים מראש אחת לתקופה.

חברת Namaste Solar מקולורדו ארה"ב מציבה את עקרון השקיפות מעל הכול ובכל דבר, כולל בשכר. כל עובד בחברה יודע בדיוק מה גובה השכר של כל אחד מהעובדים והמנהלים (!) בחברה.

בלייק ג'ונס, מייסד ומנכ"ל Namaste Solar מסביר את מודל השכר השקוף: "נושא השכר בחברה הוא גלוי, עד לפרטיו האחרונים ויש היגיון ויתרון משמעותי העומדים מאחורי ההחלטה להפוך את סוגיית השכר לנחלת הכלל. העובדה שהמשכורות של העובדים ידועות לכל מאלצת את המנהלים לקחת אחריות על ההחלטות שלהם לשלם לעובד אחד יותר מלאחר. לא רק שהם צריכים לשקול היטב כל החלטה, הם נדרשים להצדיק את ההחלטות שלהם וזה הופך את תהליך קבלת ההחלטות למושכל יותר. הם פועלים בצורה הגיונית יותר, חכמה יותר וצודקת יותר. השכר של העובד הוא כבר לא 'עניין אישי' בין העובד לבין המנהל אלא הוא בין המנהל לבין כל עובדי החברה."

כאשר נשאל כיצד העובדים קיבלו ועדיין מתמודדים עם מודל השכר השקוף, ג'ונס טען שדווקא העובדה שהשכר הוא נושא גלוי ופתוח, גורמת לעובדים לדון ו'התעסק' בו פחות, לדבריו "שכר הוא בדרך כלל נושא רגיש ודביק אפילו. בסופו של דבר, עובדים מדברים יותר על השכר כי הם רוצים לדעת האם ג'ו מרוויח יותר ממני ואם כן אז כמה? ולמה? הם משקיעים אנרגיה במחשבה ובניסיון לברר מי מרוויח כמה. בנוסף, בחברות בהן השכר הוא לא גלוי, אנשים משקיעים אנרגיות בתלונות על כך שאנשים מרוויחים יותר בלי כל הצדקה. מודל השכר שלנו מבטיח שהעובדים ידעו בדיוק לא רק כמה כל אחד מרוויח אלא למה כל אחד מרוויח את הסכום המדובר."

מודל השכר השקוף הוא רק מרכיב ייחודי אחד מהתרבות הארגונית הייחודית של Namaste Solar, אשר מבוססת על ערך הדמוקרטיה. בין היתר, קיים חוק לפיו אף עובד לא ישתכר יותר מ-100% יותר מעובד אחר בחברה. בנוסף, כל דיון שכר מתקיים בפורום של כמה מחברי ההנהלה וכמה נציגים של העובדים וכולם צריכים לאשר את ההחלטה פה אחד.

מודלים של שכר, תמרוץ ותגמול בארגונים הינו תחום חשוב ומוביל במשאבי אנוש כתפישה אסטרטגית, אך לפני שנכנסים לעובי הקורה צריך להבין את הבסיס. חוקי השכר בארץ ואכיפת דיני העבודה המוגברת מעלים את הסיכון המקצועי של העוסקים במשאבי אנוש. לשם כך אנו ב- HRus החלטנו לקיים יום עיון מקיף בנושא שכר, תמרוץ ותגמול, בו ניתן להחשף לא רק לעדכוני החוק בנושא, אלא גם למודלים שונים בנושא תגמול ותמרוץ וללמוד מהאנשים ש"כתבו" את החוק ומלמדים את האוכפים אותו.

HRus עורכת שני ימי עיון מיוחדים בנושא זה עם האנשים הבכירים ביותר בתחום. יום עיון בנושא הפנסייה בראיית המעביד יתקיים ב-19.7, ו- יום עיון בנושא שכר, תמרוץ ותגמול התקיים ב-26.7, למידע נוסף על ימי העיון יש להקיש על הקישורים הנ"ל.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה