מודל האדם השלם להעצמה ולפיתוח מנהלים

מודל האדם השלם להעצמה ולפיתוח מנהלים

מודל ה'אדם שלם' שפותח על ידי ש"י חיון מנכ"ל חברת 'השיטה' לאימון והדרכת מנהלים, מבוסס על עקרונות מסע אל הייעוד ומזמין אתכם המנהלים למסע אישי, בו יחוזקו הכישורים ומיומנויות הניהול שלכם

שיתוף

בעידן החדש של המאה ה 21 השחיקה הפיזית והמנטלית שלנו גדלה עקב ההתקדמות המואצת של הטכנולוגיה והשינויים התכופים. הדור הבוגר של היום נמתח בין זיכרון העבר האנלוגי מחד והקדמה הדיגיטלית מאידך. הסביבה המשתנה והמתקדמת תדיר, דורשת מאתנו מיומנויות שונות מאלו שנדרשו בעבר.

כמעט מידיי יום אנו אנחנו פוגשים בצמתים, כשבכל צומת אנחנו נדרשים לקבל החלטה לאן ממשיכים מכאן? ואיך הכי נכון לנו להגיע מנקודה א' לנקודה ב'? אדם שלם צולח את המסע הזה בדרך הטובה ביותר והנכונה ביותר עבורו. כזו שמקדמת אותו אל המטרות האמיתיות שלו תוך סינון השפעות הסביבה.

מודל ה'אדם שלם' פותח על ידי ש"י חיון, מנכ"ל חברת 'השיטה' לאימון ופיתוח מנהלים בארגונים, כחלק מתוכנית מסע אל הייעוד הבנוי משישה ערכים ומזמין כל אדם לעבור מסע אישי שבו יאבחן את עוצמת השלם שבו ויעצים את הערכים החלשים על ידי אימון ותרגול.

המודל פותח בשיטות סטטיסטיות המשלבות מחקר איכותני ותיקוף כמותי. המחקר שילב: היגוי, תצפיות, ראיונות עומק, שאלונים שהופצו לעשרות משתתפים במספר סבבים וניתוחים סטטיסטיים, למציאת הקשר בין 6 ערכי המודל לבין היות אדם שלם.

מודל האדם השלם

מהו על פי תפישתך אדם שלם?

"אדם שלם הוא אדם מאושר, אפקטיבי וממוקד. כזה שצועד במסלול חייו בנתיב שנכון עבורו. הוא יודע למזג בין החזון והערכים שלו לבין הערכים של סביבת ההשפעה שלו- משפחה, עבודה, חברים.
עובד/מנהל שלם, יודע למזג בין החזון והערכים שלו לבין חזון וערכי הארגון ולהיות פרודוקטיבי."

כיצד מנהל הופך למעשה למאמן של עובדיו?

"תפישת המנהל כמאמן של עובדיו מוכרת ונלמדת מזה עשור. הגידול בשכיחות הייצוג של עובדים ומנהלי ביניים מדור ה- Y ודור ה- Z (ילידי 1977 ואילך) הדגיש את הצורך בשינוי דפוסי המנהיגות הארגונית. בהתאם לכך עובדים ומנהלים מהדור החדש חיפשו משמעות במעשיהם והכירו בערכם האישי כאינדיבידואל שהוא חלק מארגון.

המנהלים של היום מביאים איתם למקום העבודה את המטען האישי שלהם המורכב מסט של אמונות, ערכים, שאיפות וחזון אישי, והם מצפים מהארגון להוות קרקע איתנה להתפתחותם בנושאים אלו. מגמות אלו הובילו להבנה בקרב דרגי ניהול בכירים כי הובלת תהליכים והנעת עובדים יתקיימו תוך השפעה על נפשו של העובד ולא רק על שכלו.

רב המנהלים לא עברו קורס אימון ובכל זאת אנחנו מצפים ממנהל שידע לאמן את עובדיו ולהיות עבורם מנטור אישי. ובכך עלה הצורך במיקוד המנהלים באותם נושאים שמשפיעים על תחושת ההגשמה האישית ויביאו את האדם למימוש עצמי בתוך המסגרות שבהן הוא פועל. חשוב לצייד את המנהלים במודל מוגדר שאותו יוכלו ליישם על עצמם וגם לטפח בקרב עובדיהם."

מהו מודל 'האדם השלם'?

"המודל גורס כי הובלת שינוי בארגון מצריכה פתיחות ומוטיבציה פנימית בקרב הפרטים שבו. השינוי משול לחציית גשר, כאשר באחריות המנהלים בארגון לייצר בתודעת הפרטים כי הגשר בטוח וכדאי למעבר.

המהות הבסיסית להגשמה ומימוש היא עשיה ויצירה. יחד עם זאת, כדי להוביל שינוי ולהניע תהליכים בארגון לא די בלהשפיע על העשייה בלבד באמצעות מאמצים שכליים שלרוב קשורים בהדרכות, נהלים ויעדים. יש לחקור לעומק עד לבסיס הקרחון ולהתחקות אחר אותם גורמים שמשפיעים על אותה יצירה. טיפוח של אותם גורמים יוכל להשפיע בחיזוק תחושת ההגשמה האישית וחיבורה עם הצמיחה הארגונית.

בשני העשורים האחרונים חקרתי את אותם גורמים שמחברים בין מחשבות למעשים אשר מובילים להגשמת ייעוד. בשנתיים האחרונות שילבנו מבחנים סטטיסטיים איכותניים וכמותיים אשר תיקפו את המודל שיוצג להלן ובו 6 ערכים / שלבים להשגת מימוש עצמי וצמיחה אישית.

המודל הוא מעגלי וכל ערך בו מזקק מהאנרגיה של הערך שקדם לו ומעצים את תנופת התמרת האנרגיה אל עבר הערך הבא אחריו. אפשר למשל לחזק אופטימיות דרך שיפור ערך היצירה וככל שיתרחב המעגל, תמשיך תנועת הספירלה."

מהם 6 ערכי המודל?

"6 הערכים המרכיבים את המודל הם: אופטימיות, אהבה, אמונה, השלמה, שאיפה ויצירה.

אופטימיות היא האופן שבו אנו רואים את העתיד. אדם אופטימי מסתכל על עולמו דרך עדשות בצבע ורוד.

אהבה היא היכולת שלנו לתת ולפרגן לעצמנו ולסביבתנו, וכמו כלים שלובים אהבה שאינה מאזנת בין אהבת העצמי לאהבת האחר איננה אהבה שלמה.

אמונה היא תחושת מסוגלות (אמונה בכוחי) מהולה בתפיסת השגחה. האמונה קשורה בענווה ובהבנה שלא הכול תלוי בנו ולא בכוחנו בלבד יקרו דברים.

השלמה היא היכולת להתגבר על חסמים, ולא להיתקע בעבר, להפיק לקחים וללמוד במקום לעסוק בהלקאה עצמית.

שאיפה היא היכולת שלנו לחלום, להציב יעדים ולתכנן קדימה את המסלול. היא הטכניקה המעשית לחיבור רצונות אל הצרכים האמתיים שלנו, והיא אירוע מתמשך שבו כל הישג מוביל להישג הבא בדרך.

יצירה היא הערך הסוגר את המודל בצדו השמאלי הקדמי. זוהי היכולת להביא מתוך עצמנו משהו חדש לעולם אחרי שעבר דרך מעגל השלם. כמו מימי המעיין הטהורים הנובעים אחרי תהליך של סינון טבעי דרך שכבות הסלע, כך היצירה של האדם השלם יוצאת טהורה ונכונה אל העולם. יצירה היא תרגום של המחשבה והדיבור למעשה בפועל, והיא מחוברת עם תכונת היושרה של האדם – אומר ועושה תוך התגברות על חסמים, על פחדים ועל השפעת הסביבה והנסיבות."

כיצד כל הערכים הללו משתלבים למעשה לשלם?

מודל האדם השלם2

"המשל הבא יעשה סדר בתפיסת המודל כמכלול שלם: נחשוב על מכונית משפחתית, טויוטה קורולה למשל. למכונית ארבעה גלגלים, השניים האחוריים אחראים על ההינע והשניים הקדמיים על הכיוון. כמו במכונית, גם האדם בתנועתו קדימה.

צריך לשלב שני מאמצים: מאמץ ההתקדמות ומאמץ הכיוון. אלו הם כוחות הרצון והחזון. חזון הוא הכיוון בחיים. לאן אנו רוצים לפנות? רצון הוא כוח ההינע שמניע אותנו קדימה.
אפשר לדמות את תרשים המודל למכונית שבה אנו נוסעים אל עבר ייעודנו.

האופטימיות היא הפגוש של המכונית, שפוגש ראשון את כל המציאויות החדשות שאליהן אנו מגיעים במסענו. הוא מתחכך בנסיבות הסביבה ובאוויר שנמצא בה. בעת פגיעה חזיתית הפגוש הוא זה שיצמצם את עצמת הפגיעה בנו, נוסעי המכונית, זאת על ידי ספיגה של אנרגיית הפגיעה ופיזורה באופן אחיד לצדדים. כך גם האופטימיות שבנו תקבל בפנים שמחות את המציאויות החדשות שאנו פוגשים בדרכנו ותשמש עבורנו כלי לספיגת אנרגיה שלילית שלפעמים נקרית בדרכנו.

וקטורי הא"ש – אמונה ושאיפה – הם כוחות ההינע, הגלגלים האחוריים המניעים את הרכב. וקטורי האהבה והיצירה הם הגלגלים הקדמיים האחראים על הכיוון ועל הניווט – הם אלו שאחראים לתרגם את הא"ש לעשייה וליצירה מתוך אהבה.

השלמה היא תא המטען של הרכב, שבו אנו יכולים להכיל את הדברים ולשאת אותם אתנו. אחת העצות שמכונאי רכב ייתן לנו היא לא לסחוב יותר מדי דברים בתא המטען באופן יום-יומי. כדאי להוציא משם את מה שאיננו נחוץ (תסכולים ועכבות) ולהשאיר שם רק לקחים. עומס יתר על הרכב גורם לצריכת דלק גבוהה יותר (איבוד אנרגיה) ולחוסר יציבות בעת בלימה ותמרון הרכב. כך גם ערך ההשלמה במודל להיות שלם – הוא מספק לאדם יכולת לספוג אירועים ולהכיל אותם, וכן מאפשר חילוף חומרים מהיר, היחלצות חלקה ומהירה ממכשולים וניצול נכון של אנרגיה תוך כדי תנועה.

הימצאותו של כוח אחד בלבד איננה מספיקה. אדם שיש לו חזון ואין בו רצון לעולם יהיה מתוסכל, שכן יתקשה להגשים את מאווייו; אדם שיש בו רצון אך אין לו חזון יתקדם לרוב בחוסר יעילות וישיג מטרות לא ראויות עבורו. רק האוחז בשניהם יוכל להגשים את ייעודו ביעילות. כמו המכונית כך גם האדם, הוא זקוק לשני צמדי הגלגלים כדי להגיע למחוז חפצו.

כיצד המודל מוטמע באימון מנהלים בארגונים?

"תהליך אימון בארגון על פי מודל 'האדם השלם' מושתת על אבחון אישי של כל עובד או מחלקה, על בסיס שאלון המודל שבעקבותיו תיבנה תכנית אישית לטיפוח הערכים היותר חזקים דווקא, כדי שאלו יספקו את האנרגיה לחיזוק הערכים שבאים אחריהם במעגל ועל ידי כך נעלה שלב אחר שלב בהצלחה – תפיסת ניהול לפי חוזקות.

טיפוח מתמיד של ערכים אלו אצל המנהלים שלנו ודרכם לעובדים יוביל ליצירת איזון במשולש החזונות ולצמיחה ארגונית מואצת ומתגברת.

חשוב לציין כי עד לפני כ- 15 שנה מעטים המנכ"לים שהיו עונים בחיוב על השאלה בדבר מידת הנחיצות להשקיע בנושאים אלו בארגון. היום זו כבר תפיסה מקובלת בקרב רוב הארגונים."

 

לקבלת שאלוני אבחון למידת הצמיחה האישית ועצמת השלם ולהזמנת הספר משלוש יוצא אחד – להיות שלם ניתן לפנות דרך כתובת המייל: lh@shitta.co.il.

להעמקת הלמידה בנושא המודל ודרכים להעצמת הצמיחה האישית בדרך לטיפוח הצמיחה הארגונית אנו מקיימים במסגרת פעילות השיטה סמינר למנהלים אשר מעוניינים לחזק את מיומנות האימון שלהם לפי מודל להיות שלם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה