שיתוף

המודעות לגיוון תעסוקתי נמצאת בימים אלה בשיא חסר תקדים. המודעות לשילוב בעבודה של עובדים בעלי מוגבלויות, נשים, עובדים שבעבר הופלו על רקע מוצא וכו, הולכת וגוברת, ודעת הקהל הופכת פחות ופחות סובלנית כלפי חברות ועסקים שמפלים לרעה עובדים.

אלא שיש קבוצה אחת שנדחקת לקרן זווית ולא מקבלת את אותה הגנה בציבור הרחב: העובדים המבוגרים. התופעה של אפליה כלפי מבוגרים נראית לארגונים רבים כדבר שולי.

מסקר שנערך על ידי הארוורד ביזנס רוויו עולה, כי הדעה הרווחת בקרב ארגונים לגבי עובדים מבוגרים היא שהם בעלי יכולות נמוכות יותר מאלו של עובדים צעירים, יכולת ההסתגלות שלהם נמוכה יותר מזו של עמיתיהם הצעירים וגם הנכונות שלהם להפשיל שרוולים ולהשקיע מאמצים נמוכה יותר.

אלא שבפועל, ברוב המכריע של המקרים, ההיפך הוא הנכון. עובדים מבוגרים הם בעלי יכולות גבוהות יותר הודות לידע ולניסיון שצברו על פני שנות הקריירה שלהם.

אשר ליכולת ההסתגלות, ניתן לומר כי יכולת הסתגלות אינה עניין של גיל אלא של אישיות. יש עובדים צעירים שיכולת ההסתגלות שלהם נמוכה ויש עובדים מבוגרים שיש להם יכולת הסתגלות מצויינת.

יתרה מכך, הניסיון רב השנים של העובדים המבוגרים מסייע להם רבות בכל מה שקשור להסתגלות, משום שסיטואציות רבות שהם נתקלים בהן במסגרת התפקיד מוכרות להם הודות לניסיונם.

אשר לנכונות להפשיל שרוולים, בדומה ליכולת הסתגלות, הנכונות להשקעת מאמצים בעבודה נובעת גם היא מאופיו של העובד ולא מגילו.

כך או כך, מדובר באפליה קשה כלפי אחוז גבוה מאוד של אוכלוסיית העובדים. בד בבד, הגישה המבטלת את נחיצותם של עובדים שגילם מעל 45 ולפעמים גם מעל 40, בסופו של דבר פוגעת גם בארגונים עצמם.  

המחסור בעובדים מיומנים צפוי להמשיך לגדול בשנים הקרובות בקצב הולך וגובר. כבר עכשיו, עם תחילת היציאה ממשבר הקורונה, עומד מספר הבלתי מועסקים על כחמישה אחוזים (על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נכון למחצית השנייה של אוקטובר) וגרף האבטלה נמצא במגמת ירידה.

ארגון שמגביל את גיוס העובדים המיומנים לעובדים בשנות ה-20 וה-30 שלהם, מפסיד פוטנציאל ענק של עובדים בעלי יתרונות רבים.

מדובר בעובדים מקצועיים בעלי ניסיון רב שנים, שמביאים איתם אל הארגון ערך מוסף גבוה ביותר.

נהוג לחשוב שהשכר שמבקשים עובדים בשנות ה-40, ה-50 ואף ה-60 לחייהם הינו גבוה בהרבה מזה שמקבלים העובדים הצעירים יותר.

אלא שנכון לעכשיו, גם עובדים צעירים דורשים שכר ברמות גבוהות מאוד. בפרט בתקופה הנוכחית, עובדים צעירים רבים לא מוכנים לעבוד תמורת שכר מינימום או שכר שהינו מעט גבוה יותר.

זאת ועוד, חשוב להדגיש, כי כאשר הארגון מגייס עובד מבוגר, הוא חוסך אחוז לא מבוטל של עלויות הכשרה ועלויות הנובעות מטעויות של עובד חדש, הודות לידע ולניסיון הרב שמביאים איתם העובדים המבוגרים.

יתרה מכך, גם אם עלויות השכר של עובד מבוגר גבוהות יותר, הרי שפעמים רבות הן למעשה נמוכות יותר מעלויות הקליטה, ההכשרה והשימור של עובד צעיר.

ניסיונם של העובדים הצעירים, רב ככל שיהיה, הוא עדיין מצומצם יותר לעומת לניסיונו של העובד המבוגר. המשמעות היא שעובד מבוגר יודע למצוא פתרונות במהירות רבה יותר, בד בבד הוא יודע להימנע מטעויות שעלולים לעשות עובדים צעירים חסרי ניסיון.

נוסף על כך, עובדים מבוגרים יודעים מה עובד ומה לא, איך ניתן לקצר תהליכים, לפשט אותם, ולהגיע לתוצאות הטובות ביותר בזמן הקצר ביותר, והם מכירים את שוקי היעד ויודעים טוב יותר מהן ציפיות הלקוחות. בסיכומו של דבר, עובדים מבוגרים יודעים לבצע פרויקטים בצורה המהירה, הבטוחה והחסכונית ביותר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה