מה יעלה בגורל מאות עובדי הבנקים המתפעלים את קופות הגמל?

מה יעלה בגורל מאות עובדי הבנקים המתפעלים את קופות הגמל?

הרפורמה אותה מקדם שר האוצר להוצאת תפעול קופות הגמל מהבנקים מעמידה כ-550 עובדים בסכנת פיטורים

שיתוף
משה כחלון | צילום: יוטיוב

עתידם התעסוקתי של כ-550 עובדים בארבעת הבנקים המתפעלים קופות גמל – הפועלים, לאומי, הבינלאומי ומזרחי טפחות – לוטה בערפל. ועדת הכספים של הכנסת צפויה לדון במהלך השבועות הקרובים ביצירת הפרדה בין תפעול קופות הגמל לבין הבנקים, רפורמה אותה מקדם שר האוצר, משה כחלון. כך, מאות העובדים המועסקים כיום במחלקות התפעול של הבנקים מצויים בסכנת פיטורים במידה והמהלך יאושר, כפי שמסתמן.

הפרדה Photo by arztsamui

בשנת 2005 אושרה בכנסת רפורמת בכר, שגרמה לטלטלה בשוק ההון הישראלי, לאחר שהוחלט לסיים את הבעלות של הבנקים על קופות הגמל וקרנות ההשתלמות על מנת להפחית את הריכוזיות בתחומי השקעה אלה ולהגביר את התחרות בתחום החיסכון הפנסיוני.

עד אז לקו הבנקים בניגוד עניינים חריף, שכן מצד אחד הם היו מייעצים ללקוח על אפיק השקעה, ומצד שני חלק מאפיקי ההשקעה היו בבעלותם. כך ליועץ השקעות בבנק לא היתה אפשרות אמיתית לתת ללקוח ייעוץ אובייקטיבי.

מאחר שקטיעת הבעלות של הבנקים על קופות הגמל היתה צעד דרמטי למדי, ניסו לרכך את המכה וניתנה להם אפשרות להמשיך לתפעל את קופות הגמל עבור הגופים המוסדיים להם נמכרו הקופות. עם זאת, כעת כאמור כחלון מבקש להפסיק גם את התפעול.

מדוע? הרקע למהלך הוא תופעת הסבסוד הצולב הקיימת בבנקים – את עלויות התפעול נושאים הגופים המוסדיים המנהלים את קופות הגמל, ואילו את עלויות השירותים הנלווים להם משלם ציבור החוסכים. כך הבנקים מעניקים לגופים המנהלים הנחות לתפעול קופות הגמל והעלויות מתגלגלות בפועל לידי החוסכים. כלומר, החוסכים משלמים מחיר יקר על ההנחות שמקבלים המוסדיים, ואת זה מנסה השר כחלון למנוע.

נזכיר כי מנגנון זהה נוצר גם בעולם קרנות הפנסיה – המעסיקים מקבלים ממנהלי ההסדר שירותי תפעול בעלויות נמוכות, בעוד מי שנושא בפועל בעלויות הללו הם העובדים, כיוון שמנהלי ההסדר גובים מהם דמי ניהול מקסימליים עבור מוצרי הפנסיה. זוהי הסיבה לכך שאגף שוק ההון במשרד האוצר החליט לבצע הפרדה בין השיווק הפנסיוני לבין התפעול הפנסיוני, וכל מנהל הסדר ייאלץ להחליט איזה מהשירותים הוא מעוניין להעניק למעסיק.

"הקשר בין סוכן הביטוח למעסיק עתיר אינטרסים לטובת המעסיקים והסוכנים, והבעיה היא שלאורך השנים הוא נהיה בלתי פתיר", אמר בשבוע שעבר לכלכליסט עמיר טל, מנכ"ל המסלקה הפנסיונית. "מה שהממונה על שוק ההון עושה כעת הוא הדבר היחיד האפשרי. הקשר כל כך מסובך שדרוש ניתוק עם מאצ'טה. כל הפתרונות שניסו עד היום לא הצליחו. המעסיק בכלל לא צריך להחזיק סוכן. כמו שיש לו רואה חשבון, הוא צריך מישהו שיתפעל לו את פנסיה – שייחשב את ההפקדות, ישלח את הכסף ויוודא שהתקבל. זה תהליך טכני ואין סיבה שהמעסיק יהיה מעורב במוצר הפנסיוני של העובד ויחליט בשבילו מה טוב לו, בעיקר לנוכח הניצול לרעה של הפוזיציה שלו. מטעים את חברי ועדת הכספים: למעסיק לא יהיה סוכן אלא לעובדים, וצריך שיהיה קשר בינו למעסיק. את זה המסלקה יכולה לעשות כמו גם גופים אחרים. כמעט כל הסוכנים כבר מחוברים למסלקה".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה