מה העניין?

מה העניין?

העובד לא ממש מתעניין בארגון? אולי הארגון לא מתעניין בו? מרגרט הפרמן שולחת את המנהלים למסע הכרות עם העובדים כדרך להגברת המוטיבציה בעבודה

שיתוף
שימור עובדים
שימור עובדים

מרגרט הפרמן, לשעבר מנהלת מידע עסקי ב-ZineZone Corporation ומחברת ספר הניהול Willful Blindness (ציות עיוור), מציגה למנהלים במשק מודל להגברת המוטיבציה בקרב העובדים בריאיון לאתר משאבי אנוש Human Resources Inc.

מרגרט הפרמן: יצא לי לדבר לאחרונה עם מנכ"ל חברה שאמר לי שהוא מרגיש שהעובדים שלו 'לא מי יודע מה אתו'. הוא הרגיש שיש להם בעיית מוטיבציה / מגויסות והוא לא יודע כיצד לתגמל אותם (והאם לתגמל?) כדי להעלות את העניין שלהם בעבודה ואת שמחת החיים בחברה באופן כללי. הוא אמר 'לא נראה לי שהעובדים מתעניינים בחברה'.

ניהול עובדים
ניהול עובדים

שאלתי אותו כמה שאלות מקדימות כמו: מה העובדים שלך אוהבים? כיצד הם מבלים את שעות הפנאי שלהם? האם הם סועדים יחד ארוחות צהריים ובכלל, מבלים יחד? ועוד. הוא לא ידע להשיב לי על אף אחת מהשאלות הבסיסיות הללו. אמרתי לו 'זה מקור הבעיה'.

סקרנות היא אחת התכונות הבסיסיות החיוניות ביותר של האדם. כאשר המנהל מגלה סקרנות כלפי העובדים שלו, סקרנות שמניעה אותו לשאול ולחקור, העובדים בעצם מקבלים משמעות חדשה עבורו. עצם הסקרנות מספיקה כדי להראות לעובדים שהם חשובים, שהארגון מגלה בהם עניין ובהמשך גם מתחשב בצרכים, ביכולות, ברצונות ובשאיפות שלהם, שהתגלו רק בעקבות הסקרנות.

סקרנות היא הדרך הראשונה, הבסיסית וגם האפקטיבית ביותר להראות אכפתיות. הרי מדוע שהעובד יתעניין – אבל באמת יתעניין– בארגון אם הארגון בכלל לא מתעניין בו?

אז נתתי למנכ"ל 'שיעורי בית'. שלחתי אותו בחזרה לארגון עם כמה משימות מפתח והן:

–          לגלות 10 תכונות על העובדים שלא מצוינות בקורות החיים שלהם.

–          לברר את השמות של בני/בנות הזוג של כל עובד.

–          לגלות לכמה מהעובדים יש חיות מחמד, אלו סוגים וכמה חיות הם מגדלים.

–          לגלות מה הספר האחרון שכל עובד קרא לאחרונה.

–          לנסות לגלות מהו המאכל האהוב על כל אחד מהעובדים.

בסוף המשימה הוא חזר אלי המום מכל האינפורמציה החדשה שהוא אסף על העובדים שלו שעד כה לא הייתה מוכרת לו כלל. הוא כבר לא שאל 'מה לעשות' אלא התייעץ איתי תוך שהוא מציג בפני כל מיני רעיונות שעלו לו לגבי הגברת המוטיבציה תוך כדי פעילויות מעניינות וגיבוש חברתי בין העובדים, על סמך תחומי עניין משותפים.

רוב המנהלים הם סקרנים מטבעם. הסקרנות הזו לגבי העולם מאפשרת להם לראות דברים שאחרים פספסו. הסקרנות הזו מאפשרת להם לפתח, לחדש, ליזום. הבעיה היא שהם כל כך עסוקים בשגרה, שהם מזניחים או מאבדים את חוש הסקרנות. לכן, העצה הטובה ביותר שלי למנהלים היא – לחזור להיות סקרנים! 

כנס משאבי אנוש בנושא העצמת ההון האנושי

אין תגובות

השאר תגובה