מדיניות עמימות שכר מול שקיפות שכר – מה משרת את הארגון טוב...

מדיניות עמימות שכר מול שקיפות שכר – מה משרת את הארגון טוב יותר?

סקר שנערך ע"י חברת AllJobs מגלה ממצאים מפתיעים לגבי יחסם של עובדים כלפי מדיניות עמימות שכר בארגון, וכן את יחסם וידיעותיהם לגבי שכר עמיתים ופערי שכר. האם שקיפות שכר היא הפתרון?

שיתוף
עמימות שכר מול שקיפות שכר

מהי מדיניות שקיפות השכר בארגונכם? האם העובדים יודעים כמה העמיתים שיושבים לידם מרווחים או שגובה המשכורות חסוי? האם זה בכלל אפקטיבי וישים לקיים מדיניות של חיסיון בשכר או שהגיע הזמן להתקדם לשקיפות מלאה בתחום?

בעוד הטרנד של שקיפות הולך ונכנס לעוד ועוד מחוזות בקרב ארגונים נושא השכר נשאר בגדר "טאבו" בקרב מעסיקים אשר חוששים משקיפות בנושא השכר מפחד כי הדבר יגרום להגדלת הוצאות השכר.

האם הגיעה השעה לשקיפות בתחום השכר?

בתנאי שוק העבודה של היום, בו מפורסמים בעיתונים תנאי השכר של עובדים משורה של חברות ציבוריות ואף תנאי העסקה וגבהי שכר ממוצעים של עובדים בדרג נמוך מחברות מובילות (לדוגמה באתרים כמו Glassdoor) שימוש במדיניות עמימות שכר כבר אינה משרתת את הארגון כפי שעשתה זאת בעבר וייתכן כי אפילו מייצרת אפקט הפוך – אשר פוגע בארגון.

כמובן שהבעיה הנובעת משקיפות בתחום השכר ברורה, שכן אף אחד לא אוהב "שדופקים אותו" ומשכורות לא ירדו לממוצע או לערכים הנמוכים, אלא תמיד יעלו כלפי מעלה, ועל כך ניתן לקבל עדות ממחקרים שנעשו בארה"ב המראים כי מאז שהונהגה מדיניות פרסום שכרם של בכירים, קצב הגידול בגובה השכר והתמלוגים גדל באופן משמעותי – דבר אשר השפיע על שוק העבודה כולו ולא רק על הארגונים בפני עצמם.

בעיה נוספת הנובעת ממדיניות שקיפות שכר הינה החשיפה הפומבית שהיא מייצרת על העובדים, אשר לא כולם נכונים לקבל אותה.

ובכל זאת מדיניות שקיפות שכר ככל הנראה תתפוס את מקומה בעתיד בשוק העבודה בארגונים רבים, אז למה התהליך עצמו קורה?

שקיפות שכר רווחת גם בארגונים בעלי מדיניות עמימות שכר

סקר שנערך ע"י חברת AllJobs מצא שבין שהארגון מנהיג מדיניות של שקיפות שכר ובין שלא – הדבר "נכפה" אליו שכן 70% מהעובדים יודעים בכל מקרה כמה מרוויח העובד שלידם, שליש מהנשאלים אמרו כי לא יהססו להציץ בתלוש שכר של עמית שהושאר ללא השגחה, וכי כמחצית מהישראלים היו רוצים לעבוד בסביבה שבה שכרם של כולם גלוי ושקוף.

מהסקר, בו לקחו חלק למעלה מ-1,200 עובדים מתחומים שונים במשק הישראלי, עלו מספר ממצאים מעניינים לגבי נושא שקיפות השכר בארגונים:

מרבית העובדים בישראל יודעים כמה מרווחים עמיתיהם לעבודה בכל מקרה!

על השאלה: "האם ידוע לך כמה האנשים שעובדים איתך מרוויחים?" 60% מהעובדים אנו כי הם יודעים באופן כללי כמה מרוויחים העמיתים ו-11% נוספים ענו כי הם יודעים במדויק. רק 29% ציינו כי אין להם ידע בנושא. כלומר, בניגוד למדיניות הרווחת בארגונים של עמימות בתחום השכר במרבית הארגונים העובדים בכל מקרה מודעים לשכרם של העובדים האחרים, כך שמדובר במדיניות שאינה עולה בקנה אחד עם המציאות בשטח.

מחצית מהעובדים רוצים לדעת כמה מרוויחים העמיתים שלהם!

על השאלה: "האם יש לך רצון לדעת כמה האנשים שעובדים איתך מרוויחים?" אנו 51% כי הם מעוניינים, בעוד רק 27% אמרו כי זה לא עניינם ו-17% לא הביעו בכך עניין כלל. כלומר למרות שעובדים רבים מודעים לשכרם של העמיתים רק חלקם מוצאים בכך עניין.

כמחצית מהעובדים רואים בשקיפות בשכר יתרון

על השאלה: "האם יש לדעתך יתרון בידיעת גובה השכר של עובדים אחרים?" ענו 47% מהנשאלים כי שקיפות בשכר יכולה לשרת אותם בדיוני שכר עתידיים, 11% ציינו כי הדבר נדרש בשביל למנוע אפליה במקום העבודה, בעוד 26% ציינו כי זה עלול לעורר תחושות שליליות בקרב העובדים כמו גם קנאה ומרמור.

פערי שכר יוצרים תחושת חוסר צדק וגוררים בקשות העלאת שכר

על השאלה: "גילית שעמית לעבודתך מרוויח יותר ממך בתפקיד דומה או זהה, אתה…" באופן לא מפתיע התקבלו תשובות שמייצגות מרמור ותחושת חוסר צדק ואף יגררו פעולה מצד העובדים המופלים לרעה. 40% מהעובדים יבקשו במקרה זה העלאה בשכר, 11% ציינו אף כי הגילוי ידחוף אותם לחפש עבודה אחרת.

במקרה ההפוך, במידה ויגלו כי עמית לעבודה מרוויח פחות מהם 45% לא יתערבו כלל ו-31% רק ירמזו לעמית על כך אבל לא יחשפו את הדבר באופן גלוי.

תשובות לסקר שקיפות שכר

מרבית העובדים לא יפעלו באופן אקטיבי לגילוי שכרם של העמיתים

על השאלה: " עמית לעבודה השאיר את תלוש השכר שלו על השולחן והלך הביתה. בהנחה שלא תיתפס במעשה, האם תציץ לו בתלוש?", באופן מפתיע, 73% אמרו כי לא יציצו בתלוש בעוד רק 27% אמרו כי ינצלו את ההזדמנות.

האפקטיביות של עמימות שכר מול שקיפות שכר

לסיכום, מממצאי הסקר עולה כי בעוד בארגונים בהם נהוגה מדיניות של עמימות שכר עובדים מרבית העובדים לא יפעלו כנגדה, המדיניות עצמה לא יעילה בגלל שמצד אחד מרבית העובדים כבר מודעים לשכר עמיתיהם וכן בגלל שכאשר הדברים יוצאים החוצה תוך גילוי שאינו רשמי הדבר גורר תגובה חריפה יותר לפערי שכר לא מוסברים.

ובעוד המצב אינו עומד להשתנות בקרוב במרבית הארגונים, אולי כדי למנהלי משאבי אנוש לקחת את הנתונים ולבצע חשיבה מחדש לגבי המצב בחברה ולפעול בהתאם.


לוח דרושים AllJobsמאמר זה נכתב ע"י צוות מערכת אתר הדרושים AllJobs לטובת קהילת הגיוס של פורטל משאבי האנוש ומבוסס על ידע ונתונים ממקורות חיצוניים ופנימיים הנאספים ע"י AllJobs.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקהילת מנהלי הגיוס שלנו בלינקדאין!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה