שיתוף

המהפך בשוק העבודה שהתרחש במרץ 2020 הביא איתו כמה מגמות בולטות ובלתי צפויות בתחום משאבי האנוש, החל מתפניות חדות בתחום גיוס העובדים ועד טכנולוגיות חדשות שהולכות ותופסות מקום נכבד בניהול המשאב האנושי.

המגמה הבולטת ביותר שניתן להבחין בה מאז שהחלה מגיפת הקורונה היא הצורך במקורות מגוונים הרבה יותר מבעבר, בכל הקשור לאיתור מועמדים וגיוסם לחברות.

אף על פי שהאבטלה הרקיעה שחקים בעת משבר הקורונה, וגם כעת היא עדיין לא נעלמה וקיימת בשיעורים גבוהים יחסית למצב שהיה קיים טרם פרוץ המשבר, הרי שארגונים רבים נאבקים קשות כדי לאתר ולגייס טלנטים למשרות פתוחות.

הסיבה העיקרית למחסור הזה בעובדים, ובפרט בטלנטים בעלי כישורים יחודיים, נעוצה בכך שעובדים רבים – שפוטרו במהלך המגיפה או שהוצאו לחופשות ללא תשלום (חל"ת) – עשו חושבים מחדש לגבי מסלול הקריירה שלהם.

חלקם החליפו מקצוע ואחרים פתחו תיק עוסק עצמאי והפכו לפרילנסרים שעובדים עבור כמה ארגונים במקביל.

לכן, כדי להצליח לגייס את הטובים שבין הטלנטים, מעסיקים צריכים כעת לחשוב מעבר לשיטות הגיוס הרגילות ולאתר ערוצי גיוס מקוריים בערוצים אחרים.

שיטה אחת לאיתור וגיוס טלנטים מבוקשים – שממשיכה להיות יעילה כמקודם – היא שיטת 'חבר מביא חבר'. אבל בעוד שעד מרץ 2020 העובדים היו אלה שיזמו את ההפניה של חבריהם אל הארגון, כעת הארגון צריך להיות היוזם.

פרט לפנייה אל העובדים בבקשה שיפנו את חבריהם, מנהלי משאבי האנוש יכולים (עם קבלת רשות מכל עובד) ללמוד את רשימת הקשרים של העובדים בלינקדאין או אף את חבריהם בפייסבוק, ולבדוק את הפרופיל התעסוקתי שלהם, כדי לפנות אל האנשים שנראים כמועמדים טובים.

דרך אחרת (שאינה דרך עובדי הארגון) היא לחפש קבוצות בפייסבוק שעוסקות בתחום הפעילות של הארגון, ולאתר בהן את האנשים שמסייעים לאחרים בסוגיות הקשורות לתחום הפעילות של הארגון.

מועמדים נוספים אפשר לנסות לאתר במאמרים שאנשים כותבים בלינקדאין וגם ברשת החברתית קווארה, בתחומים הקשורים לתחום העיסוק של הארגון.

במקביל לחיפוש עובדים שכירים, ארגונים רבים יצטרכו להתחיל לאמץ שיטות להעסקת פרילנסרים. אלא שבניגוד לשיטה שבה עבדו פרילנסרים עד עתה, של תשלום לאחר שוטף פלוס 30, 60 ולפעמים יותר, ארגונים שירצו לגייס את הפרילנסרים המוכשרים בעלי היכולות, יצטרכו למצוא שיטות להעברת תשלומים בטווח המיידי, גם אם מדובר בהעברת התשלום בטווח של פחות מחודש, ולפני העברת המשכורות לשכירים.

שיפור מיתוג המעסיק הוא דרך נוספת שיכולה לסייע למאמצי הגיוס. מתברר שאחד הדברים הבולטים שעובדים מצפים לו, פרט לשכר והטבות הוא הערכה לעבודתם והכרה בהישגיהם.

מסקר שנערך בארה"ב לגבי הכרה במאמצי העובדים והערכתם על כך עולה, כי כ-75% מהעובדים מאמינים כי מצבם הנפשי ישתפר אם יקבלו יותר הכרה והערכה על מאמציהם.

המעבר לעבודה מהבית הפך את כל נושא הבעת הערכה למאמצי העובד למאתגר יותר, שכן הסיטואציה שבה מנהל פוגש את העובד במסדרון של מקום העבודה ומביע את הערכתו על משימה מסויימת, אינה קיימת כאשר העובד (ולעיתים קרובות גם המנהל עצמו), עובד מהבית.

לכן חשוב למצוא דרכים להביע הערכה והוקרה לעובדים בדרכים אחרות, בין אם באופן אישי או בפגישת צוות וירטואלית.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה