שיתוף

בעיתות משבר יש לא מעט ארגונים – שבשל מצוקה כלכלית שנקלעו אליה (כפי שקרה לרובם המכריע של הארגונים בתקופת משבר הקורונה) – נאלצים לפטר עובדים מיומנים שהם השקיעו בהם רבות במהלך השנים, בגיוסם, בהכשרותיהם, בשימורם וכו.

אחרים מבצעים הפחתות שכר עמוקות מאוד, במטרה להיחלץ ממצב הסיכון, למרות שלא תמיד ההפחתה כולה נדרשת. הפחתות שכר עמוקות מאוד עלולות להגדיל את הסיכון להתפטרות העובדים בדין מפוטר.

בדרך כלל, מדובר בעובדים הטובים ביותר. העובדים שהחברה השקיעה משאבים רבים בגיוסם, שימורם ופיתוחם.   

את החסר נוטים בדרך כלל להשלים עם עובדים זוטרים הרבה יותר, חסרי ניסיון וחסרי מיומנות.

אמנם השכר שעובדים אלה יהיה נמוך משמעותית מהשכר שקיבלו העובדים הוותיקים יותר שפוטרו או התפטרו, אבל כך גם המיומנות שלהם.

כעת, כדי שאיכות המוצרים או השירותים של הארגון לא תיפול מזו שהיתה טרם המשבר, וכדי להמשיך לתפקד בצורה סבירה ואיכותית, יש צורך להכשיר את העובדים הללו. ושוב מגיעים למצב שיש להשקיע כספים, דבר שמפחית את הקיצוץ בעלויות.

סוגייה אחרת היא נאמנותם של עובדים אלה שמגוייסים כדי למלא את מקומם של העובדים שפוטרו או התפטרו.

לא רק השכר שלהם נמוך משמעותית משכרם של העובדים הוותיקים שעזבו, גם הנאמנות שלהם לארגון נמוכה הרבה יותר. אחרי הכול הם רק הגיעו לחברה.

המשמעות היא שגם אם הארגון ישקיע כעת בהכשרתם, לא ירחק היום והם ימשיכו בדרכם אל ארגון שיציע להם כמה שקלים נוספים בשכר.

כך או כך, גם עובדים חדשים שנכנסים כזוטרים, וגם אם הם זה עתה סיימו אוניברסיטה או מכללה, הם עדיין רוצים העלאות תכופות בשכר לאחר תחילת עבודתם.

וכאמור, יש עיין צורך להשקיע בהכשרתם והגברת המיומנות שלהם.

במילים אחרות, גם אם שוק העבודה עובר כעת מהפך משוק של עובדים לשוק של מעסיקים, עדיין, לניצול לרעה של המצב כדי לתת שכר נמוך מדי, יש עלות.

וגם אם העלות הזאת לא מקבלת ביטוי באופן מיידי, הרי שבטווח של כשנה הארגון עלול לגלות שלאחר שוויתר על העובדים המוכשרים והמיומנים לטובת עובדים זולים יותר, העלויות לא ירדו במידה שהארגון רצה להפחיתן, וכעת הוא נדרש להכשיר הרבה מאוד עובדים שחסרים את הידע שרכשו העובדים שעזבו, וחסרים את הנאמנות, המחוברות והמוטיבציה שהיתה לעובדים שעזבו.

בהסתכלות לטווח הבינוני ניתן לראות שעובדים אלה עלולים לחפש משרות טובות יותר, מכיוון שעל פני זמן הם עלולים להרגיש שהם לא מוערכים דיים.

ובכל מקרה, על אף העובדה שהם נכנסו בדרגה זוטרה, עדיין יש להם ציפיות להעלות שכר כמו גם להזדמנויות פיתוח מקצועי שיסייעו להם לשפר את הקריירה שלהם ולצמוח.

בשורה התחתונה, גם אם התקציב של הארגונים מוגבל מאוד כעת, חשוב לנסות לשמר את העובדים הוותיקים והמנוסים על אף ההפחתה החדה בשכר.

ניתן לכל הפחות להציע להם מסלולי צמיחה מקצועיים עתידיים כדי שיראו אופק ולא יחפשו הזדמנויות קידום ושכר במקומות אחרים.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה