שיתוף

השנה שחלפה מאז שהחל משבר הקורונה במרץ אשתקד, מנהלי משאבי האנוש מוצאים עצמם בסיטואציה בה הם נאלצים להסתגל במהירות להרבה מאוד שינויים מהירים שלא מאפשרים ליצור שגרה של יותר משבועות ספורים.

במקביל, גם העובדים נאלצים להסתגל לשינויים מהירים שמתרחשים בתדירות גבוהה יותר מאי פעם. במצב בו יש כל כך הרבה שינויים, נוצרת תחושה שיש צורך להסתגל במהירות למה שנראה כמו סדרה בלתי נגמרת של אתגרים שאחד המרכזיים בהם הוא שינויים תדירים בשיטות העבודה.

התוצאה של המשבר המתמשך היא שמנהלי משאבי אנוש, מנכ"לים של חברות ועובדים כאחד, מרגישים תשושים, מתוחים, לחוצים, מוצפים ובעיקר, שחוקים.

בין השאר היו ארגונים רבים שביצעו שינויים כמו עבודה של 100 אחוז מהבית או עבודה של רוב הזמן מהבית, שינויים מרחיקי לכת בכל מה שקשור לאספקה, או מעבר למסחר אלקטרוני לאחר שנים של עבודה במשרדים ומכירות פנים אל פנים.

למעשה, בארגונים רבים יודעים לראות גם את הצד החיובי של השינויים, בראש ובראשונה את המעבר לעבודה מהבית, לרבות הזריזות שבה התארגנו החברות לנושא העבודה מהבית, וההעצמה שהוענקה לעובדים הודות לאוטונומיה הרבה שניתנה להם, הרבה מעל ומעבר למה שהיה נהוג טרם המשבר.

ולמרות כל זאת, ריבוי האתגרים, התדירות הגבוהה בה הם ניצבים בפני מנהלים ועובדים כאחד, כל אלה יוצרים שחיקה מתמשכת של עובדים, דבר שידרוש יותר התמקדות במניעת השחיקה במהלך השנים הבאות.

במילים אחרות, שחיקת העובדים נמצאת בעלייה, כתוצאה משילוב בין עבודה לחיים אישיים במהלך שנה שלמה של מצב מגיפה עולמית.

לכן השאלות העיקריות שמנהלי משאבי האנוש צריכים כעת לשאול את עצמם הן איך ניתן לזהות את השחיקה ומהי בעצם שחיקה של עובדים. כלומר, אילו סימנים יש לחפש בקרב העובדים.

הסימן הראשון שכדאי לחפש הוא היעדר מחוברות עובדים או ירידה ברמת מחוברות העובדים לארגון. פעמים רבות קורה שמבלבלים בין מתח שהוא פעמים רבות תוצאה של פרודוקטיביות גבוהה יותר, לבין התנתקות העובדים מתפקידם ומהארגון. התנתקות מהתפקיד והארגון עלולה להתבטא בירידה בביצועים ובהיעדר מוטיבציה.

במצבים בהם נראה שהעובדים מתחילים להתנתק, מנהלי משאבי האנוש והמנהלים הישירים של עובדים אלה צריכים להכנס לתמונה ולברר את הסיבה להתנתקות.

עובד שנמצא על סף שחיקה הנגרמת כתוצאה מלחץ גובר או עומס יתר בעבודה, מראה לפעמים סימנים רגשיים ופיזיים כאחד. סימנים אלה מובילים לאחר מכן להיעדרויות בשל ימי מחלה וכדומה.

סוג אחר של איתות על מצב של התנתקות וירידת מוטיבציה הוא עובדים שממשיכים לעבוד, כלומר לא לוקחים חופשות מחלה, אבל הביצועים שלהם נפגעים במידה רבה.

כדי להיות מסוגלים לזהות את הסימנים הראשונים לתחושות הניתוק של העובדים, חשוב להבין מה מניע את העובדים ומה מאתגר אותם.

בנוסף, יש לזהות שינויים בהתנהגות, כמו למשל עצבנות מוגברת ורגישות. במיוחד אם ניתן לראות שינויים קיצוניים בהתנהגות. כמו למשל כאשר עובד שבדרך כלל הוא רגוע, ופתאום נעשה רגיש מאד או עצבני מאוד. שינויים כאלה יכולים להוות אינדיקטור חשוב לכך שהעובד זקוק לתמיכה.


למדו על על לחץ בעבודה והפחתת לחצים בקישור הבא: מאמרים בנושא לחץ בעבודה


 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה