כשהילד אומר לך מה לעשות

כשהילד אומר לך מה לעשות

עובדים עשויים למצוא את עצמם כפופים לבוס שבמקרה או לא במקרה הוא הבן או הבת שלהם. זהו מצב שעשוי להיות רגיש, אבל אם מנהלים אותו נכון, יש בו יתרונות רבים

שיתוף
גילנות

לפעמים הבוס שלך הוא הילד. אנחנו לא מתכוונים הפעם לזאטוטים שרודים בהוריהם וגם לא לכלל המועסקים שמצאו את עצמם כפופים למרותו של מנהל הצעיר מהם בכמה עשורים. אנו מתכוונים למקרה הספציפי ששייך לאפשרות השנייה, ובו הבן או הבת הפרטיים שלכם הם הבוסים שלכם במקום העבודה הרשמי. זה יכול להתרחש בעסק המשפחתי או בין הורים לילדים שפער השנים ביניהם אינו גדול מדי ובחרו לעצמם מקצוע זהה או מאותו התחום.

יחסי עובד-מעביד הם עניין מורכב. גם אנשי מקצוע וגם הורים וילדים משני צדי משוואת העובד/מעביד אומרים שכאשר הסדר מתחלף והצאצא הוא זה שמחלק הוראות למולידו, החוק החשוב ביותר הוא להשאיר את העניינים המשפחתיים מחוץ לעסק.

זה נשמע פשוט, אבל כולנו יודעים שלפעמים אנחנו סוחבים מהבית אל העבודה את הסערות המשפחתיות שלנו והן משפיעות על התפקוד. כשבמקום נוכחת תזכורת חיה להתרחשויות בבית, האתגר גדול בהרבה. מה שעוד יכול להועיל הוא היצמדות לכללי התשלום ולוחות הזמנים של הארגון באופן הפורמלי ביותר, בלי להכניס את המרכיב האישי להחלטות. הדבר יכול למנוע התמרמרות מצד עובדים אחרים וחיכוכים בין ההורה לילד במקום העבודה, אבל עלול לגבות מחיר שיבוא לביטוי במרחב הפרטי.

זה עדיין לא אומר שהמשימה בלתי אפשרית. במקרים מסוימים דווקא ההיכרות המעמיקה, הנטייה לסלוח והידיעה שיש שדה נוסף שבו אנו יכולים לפצות זה את זה גם כספית וגם רגשית, עשויות להוליד יחסי עבודה פורים יותר.

אבא, תכין קפה ושלח לי את הדוח

אז איך תדעו אם תוכלו להיות כפופים לניהול של ילדיכם? קאתי קפרינו, מאמנת ליזמות והנהגה, הציעה באתר work reimagined סדרה של שאלות שהיא ממליצה ללקוחותיה לשאול את עצמם אם הילד עשוי להפוך לבוס שלהם.

  • האם אתם מסוגלים לקבל הוראות מילדיכם ללא דאגות ותלונות?
  • האם אתם מאמינים בילדיכם כמנהלים מוכשרים לתפקידם?
  • האם יש ביניכם לבין ילדיכם סוגיות או בעיות חבויות שעלולות לעלות אל פני השטח במהלך ההתנהלות העסקית?
  • האם אתם יכולים לשים בצד את תפקידכם כהורה סמכותי ולקבל על עצמכם "ירידה אחת בדרגה" הנדרשת במצב שבו אתם כפופים לילדיכם בהיררכיה הארגונית של העסק שבו אתם והם עובדים בו?
  • מדוע לקחתם לעצמכם את המשרה הזאת, שבה עליכם להציג הישגים ותוצאות בפני ילדיכם? האם אתם חושבים שזה משהו שאתם צריכים לעשות כהורים או שהתפקיד מרגש אתכם וממלא אתכם באנרגיה?

קפרינו אף מציעה את הכללים, שבדרך כלל נוטים להיות בלתי כתובים, לכתוב על נייר שיהיה מחייב עבור ההורה והילד. במסמך, גם אם הוא בלתי רשמי, יובהר איזה תפקיד ממלא כל אחד מהמשתתפים במשחק. לצד הרשמיות, קפרינו מדגישה עד כמה חשוב לשמור על תקשורת פתוחה.

יש גם יתרונות בהעסקה ותעסוקה במסגרת המשפחתית. עבור עובדים מבוגרים, בשוק תחרותי שעשוי ללקות בגילנות (ageism, אייג'יזם – אפליה על רקע גיל, במקביל לאפליה סקסיסטית או גזענית), כפיפות לניהול של הבן או הבת היא הזדמנות לשמור על מקום עבודה שבו מודעים לערך שלך כאיש או אשת מקצוע. כך גם ניתן להמשיך בקריירה וגם לבלות זמן עם הצאצאים בסביבה שעשויה להיות יצירתית ופורה.

זאת ועוד: בסקירה של ה"תופעה" ב- work reimagined סיפרו מנהלים שמעסיקים את הוריהם שעם עובדים כאלה הם יכולים לחשוש פחות או לא לחשוש בכלל מפני גניבה, מעילה, הדלפת מידע עסקי ושאר תחלואים של חוסר נאמנות.

אחרי הכול מדובר במצב די טבעי – בעשורים לא מאוד רחוקים הפרנסה והעבודה התקיימו במסגרת המשפחתית המורחבת ובבוא העת הורים פינו את כס ההנהגה לדור הצעיר אך עדיין נשארו פעילים בענייני עבודה ומשפחה שהקו ביניהן לא היה כה נחרץ.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה