כיצד ליישם תרבות של עבודה משמעותית

כיצד ליישם תרבות של עבודה משמעותית

עבודה בעל משמעות לעובדים היא כזו שמספקת עבורם ערך ודוחפת אותם להמשיך ולעבוד קשה מידי יום

שיתוף
עבודה בעלת משמעות

עבודה בעלת משמעות

עבודה משמעותית היא עבודה העומדת בקריטריונים אובייקטיביים מסוימים, כגון: העבודה נעשית מתוך רצון חופשי, העבודה נעשית באיכות סבירה, והיא מאפשרת לעובד מידה מסוימת של אוטונומיה ובחירה.

מנקודת מבטם של העובדים, יש עניין רב במקומות עבודה בעלי משמעות, ומלאי מטרה. למרות שקל לחשוב כי זה מצב של win-win עבור העובדים והמעסיק, מחקרים שנעשו לאחרונה מראים, כי אפשר בקלות ליפול למצבים של מלכוד, ביצירת עבודה בעלת משמעות.

המכשולים יכולים לנוע בין מצבים סובייקטיביים – כשלעובד מסוים עבודה בעלת משמעות נתפשת בצורה מסוימת, ולעובד אחר בצורה אחרת לגמרי. סטנדרטים של עבודה איכותית – שנתפשים בצורה שונה אצל מעסיקים ועובדים שונים, ומטרות שאף הן סובייקטיביות.

עבודה משמעותית

עבודה משמעותית היא כאשר יש ערך לחברה באמצעות המוצר או השירות שהעובדים מייצרים, כאשר העובדים חשים כי הם עושים עבודה טובה ואיכותית, וכשהעבודה מאפשרת לעובדים לשגשג ולצמוח.

היתרונות של עבודה משמעותית

מחקרים הראו כי עבודה משמעותית מזוהה עם שורה של תוצאות מועילות, כגון: רמות גבוהות של מעורבות, סיפוק בעבודה, רווחה ואושר. רמות נמוכות של היעדרות, מתח, דיכאון וכוונה לפרוש.

ישנם יתרונות ברורים עבור המעסיקים והעובדים ביצירת מקומות עבודה בעלי משמעות.

אנשים מוצאים משמעותיים עבור עצמם, זה בלתי אפשרי להנחיל להם משמעות בעבודה, אם הם לא רואים בה ערך.
הסיבה לכך היא, שעבודה משמעותית היא אישית וסובייקטיבית. כאשר אנשים מדברים על מה משמעותי עבורם, הם מדברים על דברים שונים.

המשמעות אינה רציפה

מכשול נוסף ביצירת עבודה משמעותית מתקיים בשל כך שהמשמעות היא אפיזודית. כלומר, אנשים לא מוצאים את עבודתם משמעותית, באופן עקבי. ישנם ימים מסוימים בהם עבודתם משמעותית, וימים אחרים בהם היא לא. צריך לקרות משהו שיפעיל את המשמעות.

זה יכול להיות סיום פרויקט בגאווה וסיפוק על מה שעשית, וזה יכול להיות חלק מהעבודה שלך שאתה עושה כל יום. לדוגמה, עובדים בהוספיס שמלווים חולים סופניים בדרכם האחרונה, או רופא שהציל חיים בניתוח מסובך.
לבסוף, יש את המלכוד של לאלץ תרבות של עבודה משמעותית, שתגרום לעובדים להעמיד פנים שעבודתם משמעותית כדי למנוע השלכות שליליות,

מה ניתן לעשות כדי לייצר תרבות טובה של עבודה משמעותית?

מחקרים מראים כי מעסיקים יכולים, לפעמים בלי לשים לב, לגרום ליותר נזק למשמעות מאשר בלייצר אותה. על המעסיקים להיות מודעים לכך שבני אדם באופן טבעי מחפשים משמעות בכל דבר שהם עושים, כך שלהטמיע בכוח תרבות של עבודה בעלת משמעות, יכול רק לפגוע בכך.

בין אם המעסיקים מנסים לנהל את המצב או לא, העובדים בעצם יחפשו כל הזמן רמזים לכך שעבודתם היא בעלת משמעות, לכן אין צורך להתערב יותר מידיי.

כמה פעולות מפתח להבטחת הגדרת עבודה משמעותית:

לאפשר לאנשים לראות את התוצאות של העבודה שלהם, או דרך מגע ישיר עם לקוחות או משתמשי קצה.

לטפח סביבת עבודה חיובית וחברית. לאנשים בדרך כלל יש משמעות בעבודתם באמצעות תחושה של אחווה וחברות עם קולגות למשרד.

לדבר עם העובדים על מה שעושה את עבודתם משמעותית באופן אישי להם, ולנסות לתרום לכך ככל האפשר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה