ארגון בכושר!

ארגון בכושר!

אחד הטרנדים ה'חמים' ביותר השנה הוא ההשקעה ברווחת העובדים תוך ניסיון להפוך הן את המשרד והן את העובדים לבריאים יותר

שיתוף
כושר בעבודה

כושר בעבודה

הארגון מודע היטב לחשיבותן של הפונקציות השונות במחלקת משאבי אנוש ובעיקר בתחום השכר, הגיוס, ניהול תהליכי קליטת עובד ופרידה מעובד. בשנים האחרונות הארגון מוכן להשקיע מאמצים רבים בפיתוח ושדרוג פונקציות משאבי אנוש בכלל כאשר בשני התחומים חל 'מהפך' של ממש. שני התחומים (הכל כך שונים זה מזה), והנהנים ממלוא תשומת הלב וההשקעה של הארגון בשנה האחרונה וככל הנראה גם בשנת העבודה הבאה הם: תוכנת משאבי אנוש ורווחה.

לשני התחומים הללו אין כמובן השפעה ישירה על הצלחת הארגון והם לא בגדר 'מטרה עסקית' אולם אלא נחשבים לכלים או יותר נכון – לכלים החשובים ביותר – עבור מחלקת משאבי אנוש לניהול ההון האנושי לאורך זמן.

מאמר שהתפרסם לאחרונה באתר משאבי האנוש Corporate Wellness Magazine מציג את הרווחה כאחד הכלים החשובים ביותר לגיוס ושימור עובדים וכן להורדת עלויות של הארגון (הקטנת דמי ההשתתפות בפוליסת הביטוח, צמצום היעדרויות בשל מחלה והעלאת התפוקה של העובדים דרך רווחה).

אולם להבדיל מכל אסטרטגיה אחרת שנבחרת בקפידה על ידי מחלקת משאבי אנוש (אסטרטגיית גיוס, תגמול עובדים, הערכת עובדים וכיו"ב), כדי שתוכנית הרווחה תצליח, לא מספיקה היוזמה ולא מספיק התכנון האסטרטגי הקפדני – הארגון חייב לרתום את העובדים כך שאלה ישתפו פעולה באופן אקטיבי ביום יום.


יש המון דרכים לשמור על בריאות העובדים ולקדם תוכניות רווחה. בואו לשמוע עליהן בכנס wellbeing – רווחת העובדים. לחצו כאן לפרטים


לארגון יש אג'נדה ברורה – להפוך את מקום העבודה לסביבה בריאה יותר, המציעה סגנון חיים בריא וספורטיבי, אבל לכל זה אין כלל משמעות אם העובד מצדו אינו משתף פעולה.

אשר על כן, ארגונים החלו להוביל תוכניות לעידוד הרווחה (corporate wellness) תוך דגש על הנקודות הבאות:

שירותי בריאות במקום העבודה. ארגונים רבים הבינו שבמקום לשדל את העובדים ללכת לבדיקות וטיפולים רפואיים, הם יכולים להביא את הרפואה למשרד. כך החלו ארגונים להציע לעובדים שירותי בריאות כמו: חיסון מפני השפעת, בדיקת כולסטרול ולחץ דם ועוד. ארגונים מציעים לעובדים מגוון פתרונות לגילוי מוקדם, מניעה וטיפול מונע למחלות נפוצות כמו סוכרת, לחץ דם גבוה, התקפי לב וכיו"ב, ויש אפילו ארגונים שהחלו להשקיע בסדנאות 'ניהול השינה' sleep management כדי להבטיח שהעובדים שלהם יגיעו לעבודה לאחר שנת לילה הגונה.

סדנאות גמילה מהרגלים לא בריאים. אחד היעדים המרכזיים שעומדים כיום בפני ארגון הוא הקניית הרגלים לסגנון חיים בריא. הווה אומר גמילה מניקוטין וקופאין, קבוצת שומרי משקל וכיו"ב. ארגונים מספקים לעובדים את התמיכה, לרבות הקצאת חדרים, מורים ומנטורים ואף מאפשרים להם להיעדר מהעבודה או לצאת מוקדם כדי להשתתף בתוכניות אלו.

התעמלות במקום העבודה הוא הטרנד החם אתו רוב הארגונים מתחילים את 'המהפך'. ארגונים רבים מציעים לעובדים שלהם שיעורי יוגה, זומבה, קבוצות הליכה וכמובן חדרי כושר המציעים מגוון מכשירים מתקדמים.

ישנם ארגונים אשר בונים מתקנים לנעילת האופניים (כדי שהעובדים יוכלו לרכב על אופניים) וכן בונים מקלחות ומלתחות כדי לאפשר לעובדים שרוכבים על אופניים או צועדים ברגל לעבודה – להתרענן לקראת העבודה. ארגונים רבים שאינם יכולים להציע את מסגרות ההתעמלות בתוך המבנה מציעים לעובדים כרטיסיות והנחות לחדרי כושר וברכות שחייה סמוך למקומות המגורים שלהם או בקרבת המשרד.

מנהלי משאבי אנוש רבים בוודאי קוראים אודות הטרנדים האלה ואומרים לעצמם "זה נשמע טוב, סביר להניח שזו אכן יוזמה מבורכת – אבל העובדים שלנו לא ישתפו פעולה". אכן נדרש שיתוף פעולה של העובדים, אחרת אין כל טעם לתוכניות. כדי להשיג את שיתוף הפעולה של כל אחד ואחת מהעובדים הארגון נאלץ להשקיע לא פחות משאבים לקידום כל אחת מהיוזמות.

ארגונים הבינו שכדי 'לפתות' את העובדים לשתף פעולה הם צריכים 'לשחד' אותם וכך נוצרו מערכות תמרוץ-תגמול עובדים לקידום יעדי הרווחה. תוכנות משאבי אנוש מתקדמות מציעות אפליקציה לקידום תחום הרווחה ורובם אף מציעות ממשקי משחק אינטראקטיביים (גיימיפיקיישן) כך שלעובדים יהיה מעניין ומאתגר ללמוד ולתרגל בריאות.

לא משנה באיזו תוכנה אתם עובדים (זה יכול אפילו להיות על גבי מסמכים משותפים ואפילו על גבי דוחות אקסל) – המטרה היא לעקוב אחר שיעור ההשתתקפות של העובדים בתוכניות השונות וכן לעקוב אחר הצלחת התוכנית.

ככל שלארגון תהיה מערכת תגמול ותמרוץ טובה יותר, כך יהיה לו קל יותר לעודד את העובדים לקחת חלק ביוזמות השונות. כך למשל הארגון יכול לעודד עובדים לרדת במשקל או להפסיק לעשן על ידי הכרזה על תחרות נושאת פרסים. דוגמה אחרת היא צבירת נקודות זכות (כמו נקודה על כל מפגש של גמילה מסיגריות או על כל מפגש של שומרי משקל). בסוף החודש או הרבעון, הנקודות מומרות בכסף, בתווי קנייה או בהטבות שונות (כמו כרטיסים למופעים, נופשונים ועוד).

אין תגובות

השאר תגובה