שיתוף

רבות מדברים על גמישות במקום העבודה, ועל חשיבותה הרבה של גמישות זו עבור העובדים. אבל מהי למעשה גמישות במקום העבודה ואיך היא מתבטאת בפועל.

יש ארגונים בהם קל יותר להנהיג גמישות בעוד שבארגונים אחרים קשה יותר להיות גמישים בגלל אופי העבודה, כמו למשל ארגונים בהם נדרשת נוכחות פיזית של העובדים בזמנים קבועים.

יצירתיות ופתיחות לשינויים

ועם זאת, עם קצת יצירתיות ופתיחות לשינויים ניתן ליצור גמישות כמעט בכל מקום עבודה. ההתייחסות הרווחת ביותר לגמישות מתייחסת לאמהות שחוזרות מחופשת לידה או הורים חדשים שרוצים לבלות זמן רב יותר עם התינוק החדש.

אל תוך הנוסחה הזאת נכנס פער השכר המגדרי, שכן חזרה מחופשת לידה מלווה לפעמים בהפחתת שעות העבודה, ולעיתים בהנחה מרש של המעסיק כי כעת העובדת תהיה פחות זמינה לעבודה, ועלולה להעדר יותר משנעדרה בטרם ילדה.

גמישות – לא רק לאחר חופשת לידה

אלא שיציאה לחופשת לידה או הפיכת העובדים להורים חדשים אינן הסיטואציות היחידות בהן עובדים מעוניינים במקום עודה גמיש. גם בתפקידים בכירים יש יותצר ויותר דרישה לגמישות. ולמרות זאת, בסקר שנערך בארה"ב התברר כי רק פחות מ-10% מהמשרות האיכותיות הוגדרו כגמישות בעת פרסום המודעה.

לאור העובדה שגמישות היא מצרך נדיר, היא הופכת לאחד הנושאים המרכזיים באיתור כישרונות, גיוסם ושימורם על פני זמן. מסקר שערך מגזין אמריקני העוסק במשאבי אנוש בשנת 2013 עולה, כי כ-33.4 אחוזים מהעובדים יעדיפו הגברת גמישות על פני עלייה של כשלושה אחוזים בשכרם.

מרכיב עיקרי באסטרטגית שימור עובדים

מכיוון שכך, הרי שגמישות במקום העבודה הפכה לאחד המרכיבים המרכזיים באסטרטגית שימור העובדים. הגברת מידת הגמישות במקום העבודה יכולה להקל על הלחץ של נסיעה לעבודה בשעות של פקקי תנועה, היא יכולה לסייע רבות לאיזון בית-עבודה, והיא יכולה לפתוח את מקום העבודה בפני עובדים בעלי מגובלויות.

זאת ועוד, גמישות בעבודה יכולה להיות עבודה במשרה חלקית או עבודה מהבית. אבל ההגדרה הכוללת יותר של גמישות מדברת על עבודה בכל זמן ובכל מקום. כלומר גמישות לגבי השעות בהן מתבצעת העבודה ומיקום הגיאוגרפי שבו היא מתבצעת, כמו למשל בגינה הציבורית, בבית קפה, בספרייה או בכל מקום אחר. כדי לאפשר זאת, הארגון חייב להטמיע את הטכנולוגיות המתאימות שיאפשרו את הגישה למערכות הארגון בכל זמן ובכל מקום.

לא חייבים לראות את העובדים כדי לנהל אותם

מנהלים רבים, בעיקר מדור האיקס, צריכים עדיין לראות את העובדים לידם כדי לנהל אותם. לכן, הגברת מידת הגמישות במקום העבודה דורשת שינוי התרבות הארגונית. והכשרת המנהלים כך שיוכלו לנהל גם את העובדים שלא נמצאים בשדה הראייה שלהם.

כדי שארגון יהיה פתוח להגברת מידת הגמישות, הוא חייב להטמיע בקרב המנהלים את הבנת היתרונות שמייצרת הגמישות, הוא חייב ללמד את המנהלים מדוע וכציד תורמת הגברת מידת הגמישות בעבודה לרכישת כישרונות, לשימור העובדים על פני זמן, לרמת מחוברותם של העובדים לארגון וגם לנושאי רווחה בארגון.

אבל בראש ובראשונה יש לגרום למנהלים לראות בגמישות כלי להגברת הפרודוקטיביות של הארגון, לגרום להם לראות שהיתרונות שבגמישות  עולים על חסרונותיה, וחייבים לגרום לכך שההנהלה הבכירה תהיה החלוצה ותיתן דוגמה אישית בנושא זה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה