חניכה למען העתיד

חניכה למען העתיד

מחקר חדש מצא שחניכה הכרחית לבניית מקום העבודה של העתיד. אז אם מושגים כמו שוליה נשמעים לכם מיושנים, כדאי שתתחילו לחשוב אחרת או שפשוט תקראו לזה מנטורינג או התמחות

שיתוף
חניכה

חניכה

חניכה היא דרך לטיפוח טאלנטים בתוך הארגון, תוך כדי עבודה בו. חניכה הכרחית ליצירת מקום עבודה בר-קיימא ולהכנסת אנשים נוספים אל מעגל העבודה, כך קובע דו"ח שהתפרסם בסוף אפריל על ידי חברת learndirect ללמידה מרחוק ובית הספר למנהל עסקים קראנפילד בבריטניה.

מעסיקים בבריטניה מודאגים בשל חסרונם של אנשים בעלי כישורים בתחום העבודה. עם זאת, כ-70 אחוזים מהחברות בבריטניה שנסקרו במסגרת הכנת הדו"ח לא נקטו בשום צעד כדי לפנות לבעלי כישורים פוטנציאליים, מהסוד שצפוי להיות חסר בשוק העבודה תוך 10 עד 20 שנים.

מסגרות של חניכה עשויות למלא תפקיד עצום בפתרון בעיית מחסור בעובדים בעלי כישורים נחוצים, אך רק 7 אחוזים ממנהלי החברות שמעסיקות חניכים דיווחו שהיה קל למצוא צעירים מתאימים לתפקידים. על אף האתגרים הללו, עורכי המחקר גילו שיותר מחמישית מהחברות (21 אחוזים) מעסיקות חניכים. מתוכן 32 אחוזים אמרו שתוכניות ההכשרה היו דרך יעילה לפתור בעיה של מחזור באנשים בעלי כישורים טכנולוגיים.

עובדים צעירים זקוקים לדחיפה קדימה

הדו"ח מדגיש גם את הצד השני: היעדר כישורים בסיסיים אצל אנשים צעירים. 30 אחוזים מהמנהלים שהשתתפו בסקר סיפרו שכישורי כתיבה ודיבור אצל בני פחות מ-25 שאינם בוגרי אוניברסיטה היו עלובים. 21 אחוזים מהמנהלים אמרו שהכישורים המתמטיים בקרב הצעירים האלה היו בלתי מספקים. חוסר היכולת של הצעירים לתקשר באופן יעיל צוין על ידי 25 אחוזים מהמנהלים; 28 אחוזים אמרו שהגישה הכללית של אוכלוסייה זו היא "בעייתית". 54 אחוזים ממקבלי ההחלטות בחברות ציינו שהם זקוקים לתמיכה על מנת שיוכלו לשפר את כישורי השפה והמתמטיקה אצל הצעירים.

אחת הנסקרות אמרה: "כמו הממשלה, המעסיקים מזהים שכאשר היא נעשית כראוי, חניכה עשויה לצייד את החברות בכישורים שלהם הן זקוקות באופן נואש." באופן לא מפתיע, 75 אחוזים מהנסקרים תומכים ברעיון של תוכניות חניכה. על פי הסקר, החניכה משתלמת: 34 אחוזים ממעסיקי החניכים הסכימו על כך שהם יכולים לתכנן קידום בתוך הארגון של הצעירים שעוברים אצלם הכשרה. 32 אחוזים מאמינים שחניכה עוזרת לשמירה על כוח העבודה בארגון.

 בישראל חניכה הייתה מקובלת בעבר בעיקר בתחומי מלאכה שונים, אבל היא נכונה לא רק לתעשיות מסורתיות ולא רק לעובדים צעירים. תוכניות חניכה יכולות להיות מיושמות על מועסקים מבוגרים שכבר עובדים בעסק מזה זמן ומועמדים לקידום או להסבה מקצועית במסגרת הארגון.

אמה פארי, ממחברי הדו"ח, פירטה את יתרונות החניכה עבור חברות: "חניכה נועדה לא רק לעזור למעסיקים להגיע אל בעלי הכישורים שלהם הם זקוקים על מנת להצליח, אם כי היא בהחלט יכולים לעשות זאת. על פי הממצאים השימוש בחניכה יכול גם לשפר את המורל, המחויבות והנאמנות של העובד, להפחית עלויות של גיוס מחדש ואף לאפשר לארגון ליצור תדמית מעסיק טוב."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה