שיתוף

אחת המגמות שמסתמנת כתוצאה מגידול מאסיבי של היקפי העבודה מהבית היא האילוץ של מחלקת משאבי האנוש לבחון מקרוב את הנהלים והנוהגים של משאבי האנוש ולשקול לשנות אותם.

דוגמה אחת היא פעילויות הכרוכות בגיוס עובדים: איתור המועמדים המתאימים, מיונם, גיוסם, קליטתם ושימורם. מאליו מובן שכאשר כל הפעולות הללו מתבצעות מרחוק יש לשלב נהלים חדשים כדי להתאים אותם למציאות החדשה.

אבל לא מדובר רק בגיוס מרחוק. גם כאשר מנהלי משאבי האנוש יכולים לחזור לשיטות הגיוס שהיו נהוגות לפני פרוץ משבר הקורונה, עדיין שיטות הגיוס צריכות להבחן מחדש ויש להתאימן לעידן הדיגיטלי שכבר עושה את צעדיו בבטחה בארגונים רבים.

בכל מקרה, כל נושא הגיוס כמו גם נושאים כמו משוב לעובדים, ניהול ביצועים, פיקוח על ביצוע משימות, מדידת עובדים וכדומה, חייבים לעבור שינוי מהותי.

למעשה ניתן לומר שמנהלי משאבי האנוש צריכים כעת להמציא מחדש את שיטות העבודה שלהם כדי להתמודד ביעילות עם מצבים אלה בעולם דיגיטלי.

מתוך כך נובע כי גם שיטות הניהול חייבות לעבור בחינה מדוקדקת והתאמה לעולם החדש. לאור התגברות מגמת מודל העבודה ההיברידי, למנהלים הרבה יותר קשה כיום לבדוק את העובדים כשהם עובדים מהבית.

המשמעות היא שהעידן החדש מקשה מאוד להחזיק את האצבע על הדופק של כוח העבודה. מתברר שבכל הקשור לניהול בפועל של העובדים, מנהלים מקצועיים ומנהלי משאבי אנוש יצטרכו להסתמך יותר ויותר על אמצעים טכנולוגיים בכל הקשור לתקשורת עם עובדים ולשמירה על מידת הפרודוקטיביות שלהם.

המשמעות היא שכל הדרך בה עוצב הארגון, מהניהול ועד שיחות המסדרון, תצטרך להשתנות ולעבור מהפיכה של ממש. בהיעדר תקשורת ישירה בין עובדים, יש כעת צורך למצוא דרכים חדשות לעידוד היצירתיות והחדשנות בארגון. והשאלה הגדולה היא איך מקיימים סיעורי מוחות שמעודדים יצירתיות וחדשנות, דרך הזום.

בעולם, וגם בארץ, כבר יש חברות שמשתמשות בכלים מקוונים כדי לטפח תרבות ארגונית למרות המרחק הפיזי, לרבות פעילויות חברתיות משותפות.

כדי לבחון מחדש את הדרכים ליצירת אינטראקציה בין עובדים, יש לחשוב במונחים חדשים לחלוטין, שבמקרים רבים אינם מסתמכים על העולם שלפני הקורונה.

כאמור, יש כעת צורך לעצב מחדש את כל חוויות העובדים, הוותיקים והחדשים כאחד, וללמוד איך למדוד חווית עובד וירטואלית.

מגמה נוספת שצפויה להטביע את חותמה על העתיד הקרוב מאוד במשאבי אנוש, היא כל נושא ההכשרה והלמידה כבסיס החשוב ביותר למנועי הצמיחה של הארגון.

כבר לפני פרוץ המשבר במרץ 2020 עולם הארגונים היה במגמת מעבר ללמידה והכשרה דיגיטליות.

אבל כעת, כאשר מודל העבודה ההיברידי תופס תאוצה, ואחת לתקופה יתכנו מצבים בהם כל העובדים יצטרכו לעבוד מהבית כל הזמן, נראה כי נושא ההכשרות הדיגיטליות יצטרך לעלות למדרגה הבאה.

יתר על כן, במקום להיות כל הזמן במירוץ לחיפוש טלנטים חדשים, הדרך היעילה יותר היא לשפר את צוותי העובדים הקיימים של הארגון בעזרת הכשרות מתקדמות.

רק כך יוכלו הארגונים להבטיח לעצמם שימור לאורך זמן של מומחים שיבטיחו צמיחה בתוך עתיד שצפוי להשתנות חדשות לבקרים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה