הפורום המשפטי לדיני עבודה עבד השנה שעות נוספות

הפורום המשפטי לדיני עבודה עבד השנה שעות נוספות

עו"ד שי בן נתן, ממשרד גורודיסקי ושות', עוסק בדיני עבודה פרט ובנוסף, מנהל את פורום דיני עבודה באתר הפורומים המשפטיים.

שיתוף
עו
עו"ד שי בן נתן - יחסי עובד מעביד

עו"ד שי בן נתן ( 36) ממשרד גורודיסקי ושות', הינו בוגר LLB במשפטים ו-B.A במנהל עסקים מהמרכז הבינתחומי הרצליה ו-LLM במשפט מסחרי מאוניברסיטת תל אביב בשיתוף עם אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. לאחר שהתמקצע בדיני עבודה כעורך דין מסחרי של חברת אחזקות מבוססת שם הוא עסק, בין השאר, בדיני עבודה, עבר לצד השני של המתרס וכיום הוא עוסק בייצוג משפטי בדיני עבודה פרט. בנוסף על עבודתו כעורך דין מן המניין, מנהל עו"ד בן נתן את פורום דיני עבודה באתר הפורומים המשפטיים מזה שלוש שנים.

ראיון מצולם ולאחריו הראיון המלא:

מה זה בעצם פורום לדיני עבודה?
עו"ד שי בן נתן: הפורום הוא מרכיב אחד, אם כי חשוב מאוד, באתר המשפטי Law Forums, בו ניתן למצוא חדשות משפטיות, מאמרים מקצועיים בתחומי משפט שונים וכן לקבל מידע כללי ופרטני באמצעות הפורום. הפורום נותן מענה פשוט ומידי לשאלות משפטיות כלליות. שאלות כלליות של עובדים כמו: "פוטרתי מעבודתי אחרי יומיים של ניסיון, האם המעביד חייב לשלם לי וכמה?"

הפורום, מעצם היותו פלטפורמה 'פרו-בונו' למידע משפטי, משרת בעיקר עובדים. החל מחיילים משוחררים חסרי כישורים מקצועיים ועד לבעלי תפקידים מגוונים במשק – פונים אלינו בשאלות נקודתיות. כמו כן, חשוב לציין כי גם מעסיקים (כ-10%), פונים אלינו לבדוק למה הם מחויבים כלפי העובדים. חשבי שכר פונים אלינו לשאול לגבי מרכיבי שכר, חישוב שעות נוספות או פדיון ימי חופש.

אתה עושה את זה בהתנדבות?
עו"ד שי בן נתן: לגמרי. כל מנהלי הפורום עובדים מתוך מגויסות לעזרה לציבור. אני נותן בממוצע שעתיים ביום לניהול הפורום. אנחנו מתחייבים לתת לגולשים מענה בתוך 24-48 שעות וזה מחייב. הפורום מחולק לשאלות כלליות של הגולשים (עובדים כמעסיקים) וכן ישנה קטגוריה מיוחדת לייעוץ אישי בשאלות פרטניות, אל הגולשים הללו אנו משיבים באופן פרטני.
חשוב לי לציין שמטרת הפורום אינה להחליף את הייעוץ המשפטי בדיני עבודה. זהו ייעוץ ראשוני, כללי, ענייני והוא מסייע בעיקר כאשר מדובר על זכויות קוגנטיות המעוגנות בחוק (שכר מינימום, חוק שעות עבודה ומנוחה, פיצויי פיטורים וכיו"ב). אנשים לא יפנו לעורך דין בשביל לברר פרט כזה או אחר כשבפועל, פגישת ייעוץ אצל עורך דין תעלה להם יותר מהסכום לו יהיה העובד זכאי בעקבות המידע.

לקראת סיום 2011, האם הבחנת במגמות מעניינות בתחום דיני עבודה דרך הפורום?
עו"ד שי בן נתן: כפי שציינתי, במסגרת הפורום אנו עוסקים בעיקר במתן מידע כללי עם דגש על  זכויות קוגנטיות התקפות לכלל העובדים במשק. שאלות יותר מורכבות מופנות לקבלת ייעוץ אישי אצל עו"ד, שכן הפורום אינו הפלטפורמה המתאימה לקבל תשובות פרטניות לנושאים סבוכים, אולם כן נדהמתי מהתהודה לה זוכה האתר. מאסת הגולשים באתר גדלה לאין שיעור בשנה האחרונה. ציבור המתעניינים בזכויות עובדים גדל והתרחב. אני רואה את התוצאות בבית הדין. ציבור רחב יותר של עובדים, הן עובדים במשרות בכירות והן עובדים צעירים ואפילו מהגרי עבודה, החלו לפקוד את מסדרונות בתי הדין לעבודה. אנשים שבעבר פחדו, חששו או אפילו לא ידעו שהם זכאים לתבוע או איך בדיוק מתנהל התהליך – מוצאים את עצמם היום נלחמים על זכויותיהם במערכת המשפטית.

הפורום בגדול הוא פורום רווי פעילות ועסוק לעייפה. אנו נענים לפניות של עשרות רבות גולשים מדי יום ויש עליה ניכרת בחשיפה, מה שלא מפתיע על רקע המצב במדינה כיום. מה שכן הפתיע אותי היא דווקא ההיענות מצד מעסיקים. חברות מובילות במשק, חברות מוכרות ומעסיקים בעלי מעמד או נציגים מטעמם, פנו אלינו בבקשת מידע על חוקי העסקה. זה מראה עד כמה המשק, הן ציבור המעסיקים ובוודאי ציבור העובדים, עדיין אינם מכירים, אינם בקיאים או אינם מבינים את חוקי העבודה, בעיקר לא חוקים חדשים, הרחבות וחוקי הפנסיה. מנקודת המבט שלי, השוק רק מתחיל להתפקח ולהבין את המשמעות של חוקי עבודה.

מה דעתך על חוקי העבודה בישראל באופן כללי?
עו"ד שי בן נתן: חוקי העבודה בישראל הם לדעתי מהטובים ביותר בעולם. האכיפה לעומת זאת, כמעט ולא  קיימת. למרות שרוב חוקי העבודה החשובים מאוד ישנים (משנות ה-50 וה-60), הם עברו התאמות לשוק העבודה המודרני. דוגמא לכך הוא תיקון 24 לחוק הגנת השכר – חובת רישום שעות עבודה ורישום השעות בתלוש ומה צריך להיות מפורט בתלוש השכר. החוק הוא מקיף. אכיפתו נעדרת מפאת תקציבים, מחסור בכוח אדם, חוסרים בתקנים לשופטים ועוד. בתי הדין לעבודה מתפקדים כיום במצב שהוא בלתי אפשרי, העומס על שופטים בבתי דין לעבודה הוא לא אנושי. לכל שופט בבית הדין לעבודה יש למעלה מאלף תיקים פתוחים בכל רגע נתון. זה מצב אבסורדי.

איך אתה מסביר את התורים הארוכים בבתי הדין לעבודה?
עו"ד שי בן נתן: יש כמה סיבות לכך שתיקים נפתחים יותר מבעבר. ראשית כל, התקשורת העלתה על סדר היום את הנושא החברתי ובין השאר את הנושא של זכויות עובדים בכלל ובפרט זכויות עובדי קבלן. ח"כ שלי יחימוביץ וחבריה לפעילות החברתית, מגבירים את המודעות ונוטעים ביטחון בקרב העובדים. אנחנו רואים יותר ויותר אוכלוסיות מוחלשות (עובדי ניקיון, מאבטחים ושומרים, חיילים משוחררים, מהגרים, קשישים ואפילו עובדים זרים), המוכנות לדרוש את זכויותיהם. אפשר אולי לומר בזהירות שקהל הפוקדים את בית המשפט השתנה באופן מהותי במרוצת השנים האחרונות וזה מאפיין ייחודי לבית הדין לעבודה בהשוואה לשאר בתי המשפט בארץ.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה