העתיד נראה ירוק

העתיד נראה ירוק

המגמה הירוקה משתלטת על העולם וזה אומר גם על העולם התאגידי. אז איך הופכים ארגון לירוק וכיצד מגייסים את העובדים לשתף פעולה?

שיתוף
תרבות ארגונית
תרבות ארגונית

המגמה הירוקה משתלטת על העולם וזה אומר גם על העולם התאגידי. כדי למשוך לקוחות, עובדים ופרטנרים עסקיים, הארגון נדרש להוכיח שהוא מחויב לכדור הארץ. הוא חייב להוכיח לא רק שהוא לא פוגע בסביבה אלא שהוא תורם. יותר ויותר מחקרים חדשים מלמדים שלארגון ירוק יש סיכוי גבוה יותר להצליח ובפרט – יש לו סיכוי גבוה יותר לגייס ולשמר עובדים.

מגמה ירוקה היא שם כללי למודעות ומעורבות של ארגון. היא באה לידי ביטוי בדרכים רבות ומגוונות, החל מהפעילות העיקרית של הארגון המפתח כלים, שיטות וידע לשמירה על כדור הארץ ועד לתרבות ארגונית המאמצת ערכים של שמירה על כדור הארץ, מה שבא לידי ביטוי במדיניות ארגונית ששמה במרכזה את החיסכון באנרגיה, מחזור ציוד, בניה ירוקה ועוד. המגמה הירוקה כוללת את הטרנד הבריא, הבאה לידי ביטוי במאמצים של הארגון להניע את העובדים לנהל אורך חיים בריא יותר. כך לדוגמה ארגונים רבים משקיעים במתקני נעילה לאופניים ובניית מקלחות כדי שהעובדים יוכלו להגיע לעבודה ברכיבה על אופניים במקום ברכב מזהם. ישנם ארגונים המעודדים עובדים להיגמל מסיגריות, להתעמל או לרדת במשקל ועוד. ארגונים רבים תורמים משאבים לארגונים העוסקים בשמירה ופיתוח מודעות לשמירה על כדור הארץ.

אולם ידוע זה מכבר שלא מספיק שארגון יחליט שהוא ירוק וגם לא מספיק להצהיר ולפרסם את המידע בריש גלי, שכן להצהרות אין תועלת אמתית ואף אין להן כמעט משמעות כל עוד המגמה הירוקה לא הוסברה לכלל העובדה, כל עוד העובדים לא הבינו, קיבלו ויישמו אותה, הלכה למעשה, ביום יום.

אז כיצד מטמיעים ערכים 'ירוקים' בארגון?
מנהלים בכירים בחברת המחקר העולמית TNS זיהו את 5 הדרכים היעילות ביותר להטמיע תרבות ארגונית המבוססת על ערכים Pro-Environmental:

1. הדריכו והכשירו את העובדים החדשים: החל מהרגע שבו הם מצטרפים לחברה, הם צריכים להבין את הערכים, את המאמצים ואת העשייה של הארגון בתחום של המחויבות להגנת הסביבה.

2. תקשרו עם כל העובדים בארגון, כדי שהמסר יגיע לכל עובד ועובד בו זמנית. 

3. שתפו את העובדים ביוזמה. הציעו להם ליזום רעיונות קריאטיביים שיסייעו לארגון הן לרתום את העובדים לרעיון והן להוציאו לפועל הלכה למעשה. ניתן אפילו לעודד משחקים ותחרויות להגביר את המעורבות בקרב העובדים. 

4. הקפידו על תהליך מתמשך של הסברה והדרכה. פרויקט מסוג זה הוא איננו משימה חד פעמית, צריך כל הזמן לשתף את העובדים, לעדכן, להנחות ולכוון אותם כדי שהערכים הללו באמת יחלחלו פנימה.

5. תחגגו! הציבו לכם מטרות ויעדים ובכל פעם שאתם מגיעים ליעד – ציינו את ההצלחה באירוע חגיגי. זו דרך לשקף לעובדים שהפרויקט הזה הוא בעל חשיבות לארגון וזו דרך לתגמל אותם על תרומתם לפרויקט.

כריסטי קלסר, דירקטורית בחברת TNS: "אנחנו מתחילים לראות התייחסות גוברת לנושא המגמות הירוקות בסקרי העבודה. ככל שהעובדים מגלים עניין גדול יותר, כך גדל הצורך של המעסיקים לספק להם מקום עבודה 'ירוק' יותר וכך גובר הצורך של ארגונים בפתרונות שיסייעו להם לבחור, לאמץ ולהטמיע ערכים ירוקים, כחלק מהתרבות הארגונית."

אין תגובות

השאר תגובה