גם ללא בונוסים: העלאת פרודוקטיביות העובדים ב-4 צעדים

גם ללא בונוסים: העלאת פרודוקטיביות העובדים ב-4 צעדים

טיפים יעילים לתמרוץ עובדים ללא השקעה כספית משמעותית

שיתוף
העלאת הפרודקטיביות

"כדי לקבל יותר עליך לתת יותר" זוהי סיסמה מוכרת ונכונה שמוכיחה את עצמה בתחומים רבים, אך לעיתים ארגון נעדר היכולת הכלכלית להעלאות שכר לעובדים אך בה בעת מעוניין למצות מעובדיו את המקסימום. במקרה כזה עליו להתמודד עם אחד האתגרים המורכבים ביותר.

כיצד ניתן לבוא ולדרוש מן העובדים "תנו יותר תמורת מה שאתם מקבלים"? מסתבר שעם קצת חשיבה יצירתית הדבר אפשרי.

מנהלי משאבי אנוש בחברות מובילות במשק שיתפו בבלוג Monster Thinking דרכים מקוריות באמצעותן הצליחו להוציא יותר מן העובדים מבלי לפתוח את הקופה:

  1. תחרות בריאה- אנשים הנם יצורים תחרותיים מטבעם. כבר בילדות הרגילו אותנו למשחקים תחרותיים כשהמסר היה ברור – לא משנה כמה מהר אתה רץ השאלה היא האם הגעת ראשון לקו הסיום? יצר התחרותיות קיים בכולנו במידה זו או אחרת וזה יצר שצריך להכיר בו, ביכולות שלו ובגבולות שלו וצריך לדעת לגרות אותו, להפעיל אותו, לשלוט עליו ולכוון אותו כדי שיעבוד נכון לטובתכם. תחרות בין עובדים באותה מחלקה או בין מחלקות, בין אם מדובר על תחרויות נושאות צ'ופרים למיניהם ובין אם מדובר על הוקרה פומבית, יניעו את העובדים שלכם לתת קצת יותר ממה שהם נתנו אתמול.

  2. גמישות- העובדים כמהים ליכולת לשלב בין חיי משפחה, לימודים, חוגים ושאר תחומי עניין לבין הקריירה. תתפלאו לגלות כמה חשוב לעובדים שתהיה להם האופציה לעבוד מדי פעם מהבית, להגיע מאוחר או למאת מוקדם מהעבודה. לכן זהו אחד הקלפים החזקים ביותר בידי הארגון כשהוא ניצב מול עובד ומבקש ממנו יותר. כשהגמישות באה כתחליף להעלאת שכר יש להציג אותה כך שהעובדים יבינו שמדובר על הטבה שוות ערך ושהטבה זו מותנית בתפוקה ובמוטיבציה של העובד. כך לדוגמא, אם ראש הצוות יתחיל לצ'פר את העובדים שהגיעו ליעדים המרשימים ביותר באמצעות: חצי יום חופש, יום עבודה מהבית, האפשרות להתחיל לעבוד מאוחר יותר או מוקדם יותר, לפי בחירת העובד וכו', כל אלה יעבירו את המסר בארגון שמי שנותן יותר תוצאות מקבל יותר גמישות. זה יניע עובדים משני המגדרים, מכל גיל ומכל רקע תעסוקתי שכן כל העובדים שואפים לאיזון בחיים.

  3. כלים מקצועיים-כדי להגדיל את האיכות ואת התפוקה, במטרה להגדיל רווחים, הארגון צריך לתת לעובדים ידע וכלים מקצועיים. שוק העבודה דוהר קדימה וזה מחייב את העובדים להימצא בתהליך קבוע של למידה. לכן כל ארגון מעמיד לרשותו תקציב הדרכה מתוך תפישה שהדרכת עובדים תוביל באופן ישיר או עקיף לצמיחתו. אמנם העובדים יודעים שהדרכות מקצועיות משרתות את הארגון ובכל זאת, עובדים רבים רואים בהכשרות מקצועיות כגון ימי עיון, כנסים, תערוכות או קורסים בתוך הארגון ומחוצה לו כהטבה. עם זאת, העובד הממוצע איננו יודע כמה ההדרכה שלו עולה לארגון או מה השווי שלה בשוק. רצוי להעביר את המסר כי מדובר בפריווילגיה שאינה מובנית מאליה לה הם זוכים שלה ערך כספי. עובדה זו תגדיל את שביעות רצון העובד מן החברה, ובד בבד תכשיר אותו ותגדיל את המקצועיות שלו.

  4. טיפול בגורמים המפריעים לעובדים- רעש, טמפרטורה, ניקיון ואחזקת המבנה, שעות עבודה לא נוחות-  תתפלאו כמה דברים קטנים כאלה ואחרים מפריעים לעובדים, מטרידים אותם או מקשים עליהם. בשלב שבו הארגון עומד לדרוש מהם יותר הוא צריך לתת ולתת משמעותו קודם כל להקשיב לצרכים. מומלץ לערוך סקר רבעוני או אפילו שיחות אחד-על-אחד או ישיבות צוות ולהעלות את הנושאים שמטרידים את העובדים מתוך מחויבות לטפל לפחות בשלושה דברים קריטיים לעובדים. זו הדרך לשמר עובדים תוך כדי ביסוס מערכת יחסים של הבנה, כבוד ורצון לשמר את הקשר לטווח הארוך ובה בעת זו דרך להגיע למשא ומתן מתוך תפישה שהארגון דורש יותר אבל הוא גם נותן יותר.

 


על מנת ללמוד עוד על אודות שימור עובדים ורווחה ארגונית, אתם מוזמנים לקחת חלק בכנס רווחה שייערך בקרוב. לפרטים מלאים לחצו כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה