שיתוף

"השנה וחצי האחרונות התאפיינו בשינויים מרובים, אי וודאות גבוהה, לחץ וחרדה מפני וירוס בלתי ידוע,  שהתחלף בטילים ואזעקות", אומרת מעין גנות, מומחית לפיתוח שחקני נשמה בארגונים, מלווה הנהלות, מנהלים  וצוותים, בשיחה עם HRus לקראת יריד משאבי אנוש שיתקיים ב-24 ביוני במרכז הירידים בתל אביב.

"השינויים מבחוץ תפסו אותנו לא מוכנים וגרמו לנו להרגיש בתקופה האחרונה שאנו חיים 'על הקצה'.

"גם החזרה לעבודה במשרד, או במודל היברידי, עדיין לא נתפסים בעיני רבים כשגרה, אלא כסוג של שינוי בתפישה ובהרגלים".

היא מדגישה, כי "מנהלים צריכים להיות מודעים לכך שכל שינוי הינו מאתגר ומצריך זמן הסתגלות ויש לנהל אותו נכון, בעיקר מבחינה רגשית.

"כשם שמשבר הקורונה אילץ אותנו לעשות שינוי מהיר ואדפטציה לעבודה מהבית והיה צורך לעכל ולהפנים את הסיטואציה החדשה שנוצרה, בעיקר מבחינת המיינד-סט שנדרשנו לאמץ, כך גם החזרה למשרדים".

למה הכוונה?

"אחרי יותר משנה בבית, העובדים עומדים בפני שינוי שיש להסתגל אליו. אנשים התרגלו לסטטוס-קוו מסוים ולרוטינה שסיגלו לעצמם.

"החזרה מהבית למשרד איננה טרוויאלית כפי שאולי נדמה לנו. התעלמות מהמצב, או מחשבה שמשדרים 'עסקים כרגיל' עלולה לפגוע במהלך".

איך להערכתך תתנהל החזרה לשגרה?

"למעשה, אנו ניצבים בפני חלון הזדמנויות המאפשר לפתוח דף חדש ולעצב נורמות חדשות של התנהלות, הן של המנהל, הן של הצוות והן של הארגון.

"לדוגמה, המשבר הממושך הציף את הצורך בתקשורת בכל הרמות, החל בשיחות הנהלה עם שדרת המנהלים ובפורום כלל העובדים, דרך שיחות אישיות ובין ממשקים פנימיים.

"הבנו שאנו אף פעם לא מתקשרים יותר מידי, אם כבר פחות מידי, וגילינו שהשטח 'צמא' למידע, להבין לאן פנינו, אך גם שמח להעלות רעיונות ופתרונות כששואלים לדעתו.

"גם כאשר להנהלה נדמה היה שאין מה לחדש, תמיד צפו ועלו דברים נוספים מהשטח.

"תקשורת הינה נדבך מרכזי שחשוב לא לאבד אותו כעת עם החזרה למשרד, מתוך מחשבה שזה מיותר, בזבוז זמן, וממילא פוגשים זה את זה בשיחות מסדרון.

"יתכן שצריך לכוונן את המינון ואת האופן בו זה יתבצע (פיזית או אונליין), אך בשום מקרה לא לוותר על ערוצי התקשורת שכבר יישמנו בזמן המשבר".

האם יש הבדל מבחינת מידת העצמאות שעובדים רכשו במהלך עבודתם מהבית?

"בהחלט. זוהי דוגמה נוספת לשינוי שיש להסתגל אליו. מנהלים רבים גילו בתקופת המשבר כי העובדים שלהם פיתחו יותר עצמאות ושיקול דעת.

"צו השעה אילץ מתן חופש פעולה וקבלת אחריות וסמכות גבוהות יותר, כי לא ניתן היה לקבל אישור על כל צעד ושעל כשכל אחד עבד מביתו.

"הגברת האוטונומיה של העובד הינה צעד חיובי ומשמעותי, שאירע בחסות הקורונה, ומשפיע על המוטיבציה והמחוברות הארגונית.

"חשוב לא לחזור לאחור. נהפוך הוא, כדאי לשקול באילו עוד אזורים ותחומים המנהל יכול לעודד חופש פעולה והעברת אחריות מקצה לקצה לאנשיו".

אילו יתרונות נוספים היו לקורונה שחשוב לשמר אותם גם בימי שגרה?

"'גמישות' היה מונח שגור בזמן הקורונה. וכפי שלמדנו, פרודוקטיביות לא נמדדת בשעות, אלא באיכות התוצרים.

"אפשרנו לאנשים לעבוד מהבית או מהמשרד למי שרצה, עשינו התאמות פרסונליות שנתנו מענה לצרכים האישיים והרגשיים של כל אדם. אין סיבה לזרוק את כל זה כעת.

"היכולת שלנו, כמנהלים, לפגוש את האדם שמולנו בשיחה אישית, להבין מה נכון לו מבחינת תנאי העבודה, היכן הוא פורח ויוכל למקסם את יכולותיו זה המפתח לפרודוקטיביות, מוטיבציה ותשוקה.

"ככל שניתן יהיה לשמר את הגמישות המחשבתית והארגונית, ולא להניח ש-one size fits all, נשיג win-win לכל הצדדים". 

אילו כלים נוספים המנהלים יכולים להשתמש כדי לנהל טוב יותר את החזרה לשגרה?

"רטרוספקטיבה: זהו כלי יעיל להתבוננות לאחור ולמידה. מנהל שישכיל לנתח יחד עם אנשיו, מה עבד טוב בתקופת המשבר, מה עבד פחות טוב ומה ניתן לעשות אחרת, ירוויח גם מסיעור מוחות של הצוות ומהעלאת רעיונות לחשיבה ופעולה, ותחושה שהקול שלהם נשמע ומשפיע, וכן מעצם בניית היערכות למשבר הגדול הבא (טילים, כבר אמרנו?).

"'Quick Wins': כולנו אוהבים להצליח. היופי הוא שהצלחה גוררת הצלחה ויוצרת בוסט של מוטיבציה ואנרגיה חיובית, כשם שבתקופת המשבר היה חשוב להציג הצלחות מהירות, מתוך הבנה שזה תורם למורל ולגאוות היחידה של הצוות.

"כעת, כשנדרשים לשנס מותניים ולהמשיך את ריצת המרתון, אחד הכלים האפקטיביים שיש למנהל כדי להמריץ את אנשיו הוא לחגוג הצלחות, גם אם קטנות.

"זו הזדמנות לנתח וללמוד מההצלחה, להוקיר ולפרגן לאותו עובד או צוות ולקשור בין ההישג הנקודתי לבין מטרות ויעדי הארגון.

"מנהלים והנהלות שישכילו למנף את המומנטום הקיים עכשיו עם החזרה לשגרה וליישם כלים אלו בתוך שגרת היומיום ירוויחו עובדים מחוברים ומוטיבציוניים יותר, פרודוקטיביות גבוהה יותר ולקוחות מרוצים יותר.

"וכמאמר פתגם סיני עתיק: 'הזמן הכי טוב לשתול עץ היה לפני 20 שנים. הזמן הבא הכי טוב הוא עכשיו'. לכן נצלו את הזדמנות הפז לעצב תרבות חדשה ומיטיבה".

 תוכלו לפגוש את מעין גנות ולשמוע עוד על נושא הרצאתה ביריד משאבי אנוש שיתקיים ב-24 ביוני במרכז הירידים בתל אביב.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה