שיתוף

אם עד מרץ 2020 היה קשה לנחש איך יראה שוק העבודה של העתיד הלא רחוק, הרי שכיום, אי הבהירות זינק עשרות מונים.

ומנהלי משאבי אנוש יהיו שוב אלה שיעמדו בחוד החנית של השינוי הארגוני הגדול בעולם:

1 הם יהיו אלה שיצטרכו לחשוב על הכנסת שינויים מרחיקי לכת בתרבות הארגונית ולמעשה בנייתה מחדש, ומציאת דרכים להטמיע אותה בקרב עובדים שעובדים מהבית.

2 מנהלי משאבי אנוש יהיו אלה שיצטרכו להמציא דרכים חדשות לעידוד המוטיבציה של העובדים.

3 מנהלי משאבי אנוש יהיו אלה שיצטרכו למצוא שיטות חדשות למדידת תפוקות של עובדים מהבית.

4 הם יהיו אלה שיצטרכו למצוא דרכים חדשות לקלוט עובדים חדשים תוך כדי עבודה מהבית, ולהפנות אותם להכשרות המתאימות והנדרשות להם ביותר.

5 והם יהיו אלה שיצטרכו לוודא שמירה על קיום דיני עבודה גם בעבודה מהבית ועוד.     

סוגייה נוספת שממתינה על סף דלתם של מנהלי משאבי האנוש נעוצה בעובדה שהסגרים והכניסה לבידוד של כל כך הרבה אנשים רק מדגישים את ערכה הרב של הגמישות במקום העבודה מבחינת עבודה מהבית.

לכן, במוקד האתגרים של מנהלי משאבי האנוש תתייצב הסוגייה: האם לאחר תום המשבר, כאשר הכלכלה תפתח מחדש, יהיו עובדים שירצו לחזור למשרד או שרובם המכריע של העובדים יעדיפו להמשיך לעבוד מהבית.

במילים אחרות, איזה אחוז מהעובדים יעדיפו להמשיך לעבוד מהבית, מה תהיה גישת ההנהלה הבכירה לכך, והאם ביצוע פגישות בזום (או אף באמצעות אפליקציות ותוכנות משוכללות יותר) בטרנינג, יהפוך לנורמלי החדש  עבור מיליוני עובדים.

ואם אכן העולם יעבור ליותר מ-50% עובדים מהבית (ואולי אף הרבה יותר), איך, כאמור, ישתנו התרבויות הארגוניות, מה יהיו השיטות ליישומן, ומעל לכול, איך תתבצע העבודה מהבית ביעילות, ברמה השוטפת.

בעוד שבימים אלה, עובדים שהם הורים לילדים קטנים קובלים על כך שהעובדה שהם עובדים מהבית מקשה עליהם מאוד לעבוד כאשר הילדים נמצאים בבית, הרי שבימים כתיקונם, אחוז ניכר מקרב העובדים שהם הורים לילדים מעוניינים מאוד בשיטה זו של העסקה.

ממחקרים שבוצעו באחרונה בארה"ב (במהלך משבר הקורונה) עולה, כי כ-86% מהעובדים שהם הורים מעוניינים כיום בעבודה גמישה שתאפשר להם לעבוד מהבית – לעומת כ-46% מהעובדים שהם הורים שהיו מעוניינים בכך טרם המשבר.

זאת ועוד, החיסכון בעלויות הכרוכות בעבודה מהבית עשוי לדרבן הנהלות בכירות של ארגונים לעודד יותר עבודה מהבית.

ממחקרים שבוצעו בארה"ב עולה, כי ארגון ממוצע יכול לחסוך כ-11 אלף דולרים בשנה לעובד מהבית. חסכון נוסף בכסף וזמן מתאפשר גם הודות לפגישות הווירטואליות. חסכון זה יכול להיות משמעותי ביותר כאשר מדובר בפגישות עם אנשים מחו"ל – לקוחות, שותפים, משקיעים וכו.  

אחד האתגרים המרכזיים שמנהלי משאבי האנוש יצטרכו להתמודד איתם הוא הנכונות של העובדים לביצוע כל השינויים הארגוניים הללו: איך לרתום את העובדים ואיך לשמור על המוטיבתיה שלהם ברמה גבוהה במהלך השינוי שלא יהיה קל.

אחת הדרכים המומלצות בכל שינוי ארגוני וגם בזה הנוכחי, היא לתקשר בבהירות רבה ככל האפשר את מטרות החברה, את התוכניות ואת היעדים.

חשוב לוודא שהעובדים הם חלק מהתמונה הגדולה יותר. לכן חשוב מאוד לתקשר בבהירות לכל העובדים את יעדי החברה, את התוכניות והיעדים שלך לכל רבעון, בצורה ברורה תוך הדגשת חלקו החיוני של כל אחד מהעובדים בהשגת יעדים אלה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה