שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

ככל שעולה לאחרונה מספר הנדבקים בקורונה, ועם תחילת החיסון השלישי, יותר ויותר מעסיקים תוהים האם הם יכולים לדרוש מהעובדים להתחסן, ומה הם יכולים לעשות במקרה של עובדים שאינם מחלימים, ומסרבים להתחסן (גם בחיסון הראשון והשני).

בארה"ב, שבה זמינות החיסונים כבר מגיעה אל כל מקום ואל כל האזרחים, ניתן כיום לראות יותר ויותר מעסיקים שהיו מעדיפים לפטר עובדים שלא מסכימים להתחסן.

הוועדה האמריקאית לשוויון הזדמנויות בעבודה (EEOC) מתלבטת בנושא זה (כפי שככל הנראה קורה בכל המדינות בעולם כולל בישראל): איך מיישבים את ההנחיות לגבי שיוויון הזדמנויות בעבודה ועקרון החירות, עם העקרון של פיטורי עובדים שאינם מוכנים להתחסן.

במילים אחרות, הזכות לחירות אישית ניצבת בקונפליקט מול הזכות של עובדים אחרים לשמור על בריאותם ולמעשה על חייהם ועל איכות חייהם העתידית.

בארה"ב מאפשר החוק למעסיקים לעודד או אף לדרוש חיסונים נגד קורונה, אבל בד בבד עליהם לציית לחוק האמריקאי המגן על זכויות האזרח וחוקי עבודה אחרים.

וכאן בארץ? בריאיון שהעניק עו"ד קובי חתן, מומחה לדיני עבודה ל-HRus, במסגרת הכתבה: למה הבחנה בין מחוסנים לסרבני חיסונים במקום העבודה לא מהווה אפליה אסורה, אמר עו"ד חתן בתשובה לשאלה האם מעסיק יכול לסרב לקבל לעבודה מועמד שהינו סרבן חיסונים: "בשום פנים ואופן לא. כפי שלא ניתן לפטר עובד שמסרב להתחסן, כך גם לא ניתן שלא לקבל לעבודה מועמד שלא מתחסן. התוצאה של סירוב כאמור תהא כפיית חיסונים, המנוגדת לחוק יסוד כבוד האדם".

הריאיון עם עו"ד חתן התבסס, בין השאר, על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ועל חוקי השיוויון בעבודה, והתקיים לפני שהחלו להגיע אל בתי הדין לעבודה מקרים ספציפיים של עובדים שפוטרו מעבודתם בגלל סירובם להתחסן ואף להיבדק ברמה היומית.

מאז, כבר היו כמה פסקי דין, בהם בתי הדין לעבודה אישרו פיטורים של עובדים שתפקידם מחייב אותם לעבוד ברמה השוטפת עם אנשים אחרים – ואף עם ילדים – שהם היו עלולים לסכן את בריאותם.

זוהי סוגייה סבוכה בכל מדינה דמוקרטית, והמחוקק עצמו טרם חוקק חוקים המאפשרים לפטר כל אדם המסרב להתחסן, בלי קשר לסכנה שהוא עלול להמיט על הסובבים אותו בעבודה.

ההתחבטות הזאת, בין הזכות והחירות של אדם על גופו לבין הזכות של אנשים אחרים לשמור על בריאותם, על חייהם ועל איכות חייהם העתידית, עוד צפויה להמשך זמן רב.

ובינתיים נראה כי, מי שבלית ברירה, לוקח את המושכות ואת הסיכון ומתמודד עם הנושא הם המעסיקים עצמם.

נכון לעכשיו, ענקיות הטכנולוגיות הגדולות בעולם, גוגל ופייסבוק, התייצבו בראש מחנה המעסיקים המעדיפים לשמור על בריאותם של עובדיהם, כאשר הודיעו בשבוע שעבר כי הן ידרשו מכל העובדים שחוזרים למשרדיהם בארה"ב להתחסן.

אם כן, האם גם בארץ יכול מעסיק לדרוש מכל עובד שרוצה לחזור למשרד, להתחסן, או שלא לחזור למשרד:

בתשובה לשאלה האם מעסיק יכול לדרוש ממתנגדי חיסונים לעבוד מרחוק גם במקרים בהם שאר העובדים (המחוסנים) יכולים להגיע למשרד, והאם הדבר עלול להיחשב לאפליה, אמר עו"ד חתן: "[…] למעסיק יש פררוגטיבה ניהולית לקבוע את סדרי העבודה במקום העבודה, ובכלל זאת את נהלי העבודה בתקופת הקורונה, לרבות עבודה בקפסולות ועבודה מרחוק. לכן, עבודה מרחוק לדעתי, אפשרית במקרה זה".  

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה