האם בירה במשרד נחשבת כהטבה לעובד?

האם בירה במשרד נחשבת כהטבה לעובד?

בירות, מכוניות חשמליות, חופש בחירה לגבי תכניות פיתוח מקצועי ועוד... מנהלי משאבי אנוש מציגים את הפילוסופיה שלהם לתגמול ותמרוץ עובדים

שיתוף
תגמול עובדים
תגמול עובדים

בירה היא לא הטבה קלסית לעובד אבל אפשר להגיד הרבה על ארגון שמוכן לספק את החוויה הזו לעובדים כמו שניתן להגיד רבות על העובדים שיודעים להעריך זאת. מקום עבודה שמעסיק עובדים שמעריכים בירה ומוכן לספק להם את זה הוא מקום עבודה אשר שיצליח לשמר את העובדים שלו כי הוא משכיל להעניק להם הטבות בעלות ערך אישי.

מרק טורס, סמנכ"ל משאבי אנוש ופיתוח ארגוני בחברת הפרסום הטכנולוגית The Republican Project, נכנס לתפקידו לפני כשנה. עם כניסתו לתפקיד, הצעד הראשון שלו בחברה היה להעביר סקר בקרב כלל העובדים כדי לגלות מה הם היו רוצים לראות בסל ההטבות והתנאים שלהם. באחד המקומות הראשונים ברשימת הוא גילה את הדרישה הבאה: למלא את מקרר המשקות בבקבוקי בירה.

לפני כחודש, כאשר התבקש טורס להרצות בכנס משאבי אנוש בקליפורניה, הוא הציג את תוצאות הסקר ונתקל בתגובות שנויות במחלוקת ובעיקר בתדהמה בקרב הקהל. חברי קהילת משאבי אנוש שאלו אותו: האם אלכוהול במקום העבודה הוא רעיון טוב? האם בירה היא בכלל הטבה? איך זה מסתדר עם תכנית הרווחה שאמורה לשים דגש על בריאות במקום העבודה? האם זה חוקי להגיש לעובדים משקות אלכוהוליים במקום העבודה? ועוד. זה פתח חלון לדיון פילוסופי חדש על תנאים והטבות לעובדים בעידן הפוסט מיתון.

תנאים, הטבות או צ'ופרים (perks) הופכים להיות חשובים לעובדים לא פחות משכר בסיס ותנאים סוציאליים נלווים. חברות במשק ובעיקר חברות חדשות, חברות טכנולוגיות וחברות הזנק צעירות, מגדירות מחדש את נושא התנאים וההטבות לעובדים עם מודלים חדשים וייחודיים של תגמול ותמרוץ עובדים. חברות מייצרות שונות ומבדילות את עצמן מחברות אחרות, כשהן למעשה בונות את תדמית המעסיק, בהתאם לתרבות הארגונית הייחודית שלהן, דרך חבילות תגמול ותמרוץ עובדים ייחודיות ולעתים לא אורתודוקסיות לחלוטין.

נייט רנדל, מנהל שכר והטבות בחברת Tesla Motors, המייצרת ומשווקת רכבים חשמליים, ובה מועסקים 1,400 עובדים, מגדיר את חבילת ההטבות הייחודיות שהחברה מעניקה לעובדיה כמשקפת את סגנון החיים של העובדים Tesla Lifestyle. לדבריו: "אנחנו חברה שפועלת בצורה ייחודית בתחום שלנו. אנחנו, להבדיל מיצרני רכב אחרים, מייצרים רכבים חשמליים. לכן, אנחנו שמים לעצמנו יעד לבלוט ולהיות ייחודיים גם בחבילת התנאים וההטבות לעובדים שלנו ביחס לחברות אחרות בענף הרכב."

ברשימת התנאים וההטבות של Tesla Motors ניתן למצוא ביטוחי בריאות מטיבים, מוכרים לצרכי ניכוי מס, הכוללים רפואה מונעת, רפואה משלימה ואפילו כיסוי לאמצעי מניעה. תכנית ההבראה היא לא אחידה אלא היא ניתנת לשינוי כדי שכל עובד יוכל להמשיך את סגנון החיים שהוא מנהל במקום לעשות שינויים והתאמות למסגרת הביטוח הקיימת.

רנדל: "כשגילינו שכמה מהמהנדסים שלנו מגיעים לעבודה באופניים, בנינו עבורם מקלחות במשרד. כרגע אנחנו עובדים על גינת ירק מחוץ למשרד כדי שעובדים יוכלו ליהנות מירקות טריים בעבודה וגם לקחת איתם הביתה. אבל היתרון הגדול ביותר בלהיות עובד Tesla Motors הוא הזדמנות לנסוע על מכונית חשמלית ואפילו לקחת אותה הביתה לסוף שבוע, לחג או לחופשה מתוכננת. זה יתרון שאין לעובדים בחברות אחרות במשק!"

ג'ון פוסטר, מנהל פיתוח ארגוני בחברת Hulu, אתר אינטרנט מסחרי לצפייה בסדרות של רשת NBC ו-FOX: "העובדים שלנו הם קבוצת יזמים שעובדים בסביבה בונה ויוצרת. לכן, אנחנו לא כל כך מונעים על ידי מדיניות של כללים נוקשים, חוקים ותהליכים מובנים, ויותר מונעים על ידי הגישה ההוליסטית, השיתופית."

הגישה ההוליסטית בניהול ההון האנושי באה לידי ביטוי במדיניות רווחה שנועדה להצמיח עובדים. פוסטר: "המטרות שלי לטווח הקצר הן לסייע לעובדים להתמודד עם לחצים, לנהל נכון את הזמן ולהגיע לאיזון הנכון בין עבודה לחיים פרטיים. אנחנו נותנים להם יד חופשית לבחור את הדרך להשיג את היעדים הללו והחברה תומכת בהם בהיבט של מימון תכניות אישיות להשגת יעדים."

בין ההטבות שמציעה Hulu לעובדיה חשוב לציין את תכנית הרווחה האישית: זו תכנית שנתית שמקצה לכל עובד 700 דולר למימוש תכניות שיאפשרו לו לשפר את הביצועים שלו מבחינה מקצועית, לפי בחירתו. כך העובדים יכולים להירשם לסדנאות, אימון אישי, קורסים, סמינרים מקוונים, ספרות מקצועית ועוד. 

*מתוך אתר משאבי אנוש Human Resources Executive Online.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה