שיתוף

בחברת האחזקות של מתחם בילויים חשבו כי המינוי המתבקש מפרישת הקב"ט הוא קידום סגנו, יאיר. כולם נדהמו כי לאחר שנתיים מרשימות בהן הוכיח מקצועיות, יכולת ניהול וכישורים בינאישיים, התגלה כי יוצא שירות הביטחון הכללי הוא למעשה פדופיל, שהורשע בעשרות עבירות מין.

האיש עבר הליך סינון קפדני לתפקיד בארגון מובחר, הכשרה ארוכה, אבטח מתקנים בחו"ל ומעל הכל, מכירים אותו. שעות ארוכות במחיצתו ואיש לא חשד.

כך יוצא שפדופיל היה שומר על מבלים, אלמלא בדיקת מאגר ציבורי שגילה כי ליאיר שם פרטי נוסף. חיפוש באנגלית של אחת מהאפשרויות הרבות הנובעות מצירופי השם המלא והטיותיו, העלה פסק דין מבית המשפט העליון במדינה זרה במסגרתו הורשע ונשפט למאסר ממושך, שהומר בקנס וגירוש לישראל.

בקבלת החלטה על בסיס מידע חסר נעוצה הסיבה לגיוסים כושלים רבים. חלקם הגדול אינו מחויב במציאות של ימינו והיה נמנע אילו תוצאותיה של סריקת רשת מקצועית, מקיפה ויסודית, היו מונחות בפני מקבלי ההחלטות טרם איוש המשרה.

החדשות הטובות הן כי מבחינה סטטיסטית סביר להניח שלא תפגשו את יאיר במיונים ותדרשו לשקול את גיוסו. החדשות הרעות, הן כי מקרי הקיצון מגוונים ושכיחים למדי, ולמעשה בכל יום נמצאים מועמדים המשקרים בקורות החיים, מחסירים או מסתירים מידע ויוצרים מצגי שווא בכדי להרשים ולזכות במשרה.

צור סומן כמועמד מוביל למשרת מנהל מכירות. הרשים בראיונות ובמרכז ההערכה ומכאן ההפתעה, כשהתגלה כי שיקר בקורות החיים ובראיונות האישיים, ובפועל במשך שנים משתמש ברכב החברה וזמן מעסיקיו כדי לקדם עצמו כצלם אירועים – מתחזק פרסומים, מפעיל אתר, משתתף במכרזים ומגיש הצעות מחיר, כאילו לא היה שכיר.

במטרה להימנע מגיוסים כושלים, עסקים נעזרים בחברות השמה ומטפחים מחלקות גיוס מקצועיות, המוכשרות בביצוע מגוון ראיונות ובהערכת עובדים, בין היתר על סמך מגוון מבדקים, מבחנים וראיונות במכוני מיון ומרכזי ההערכה להתאמת המועמד למשרה ולארגון.

הם לא זיהו את אופיו הבעייתי של אבי, שהתכונן היטב לקראת המיון וצלח את הכלים המסורתיים, הערכות ותחושות בטן של אנשי מקצוע ותיקים, אך מפניו הזהירה משכירה מתוסכלת: "איש מגעיל השאיר בית מטונף, הפך את ביתי למחראת חיות, השאיר גוויית בעל חיים, לא שילם ולבסוף פונה בכוח החוק".

מתוך הבנת הערך הטמון ברשת בעידן הדיגיטלי לקבלת החלטות מושכלות בתחום הגיוס, מרבית העסקים משקיעים משאבים בחיפוש מידע על מועמדים.

באין הכשרה ייעודית, נגישות למאגרים וטכנולוגיה תומכת, מסתמכים במחלקות הגיוס על יכולות אישיות של עובדיה והתמצאותם במדיה החברתית ובגוגל.

חוות דעת הסותרת את תוצאות מבחני האישיות שביצע גור, סמנכ"ל התפעול, נמצאה בפסק דין המסכם תביעה שהוגשה נגד מעסיקו בעבר, במסגרתה נידונה טענת התובע לנזקים נפשיים, שנגרמו לו כתוצאה מהתעמרות. סגן נשיא בית הדין קיבל את התביעה ופסק פיצויים לטובת העובד לאחר שהקשיב לעובדי החברה, בחן את עדויותיהם והתרשם כי מדובר במנהל קשה עורף המנהל את עובדיו בנוקשות יתרה.

אשליית המידע

מהפכת המידע הניחה בידינו את רשת האינטרנט מבלי לספק את הכלים להתמודד עם עודף המידע שהיא כוללת ובכך יצרה את אשליית המידע.

כמו כל אשליה טובה, היא מבוססת על אמת. לכולם יש עקבות ברשת ואיסופם השיטתי אכן יציג עובדות מציר חייו של המועמד, שיעידו על אופיו, יכולתו לעמוד במשימה והתאמתו לתרבות הארגונית.

אבל אם רק "נשאל" את גוגל, נדע מול מי אנו עומדים?

ממש לא. ראשית חשוב להבהיר כי גוגל לא "יודע" הכל. ישנם מנועי חיפוש נוספים, שבמקרים רבים מציגים מידע נוסף ולכן מומלץ לחפש גם בהם.

בכולם יתקבלו על כל שאילתה מאות תוצאות הפזורות על פני עשרות עמודים בסדר הנראה אקראי. לא ניתן לעבד את אלפי התוצאות המתקבלות מעשרות פעולות חיפוש מותאמות, הנדרשות לצורך מיצוי המידע, באמצעות יכולת אנושית בלבד.

בנוסף, כלל המנועים סורקים אחוזים בודדים בלבד מהמידע ברשת ואינם כוללים מידע מהותי הקיים ברשתות חברתיות, בארכיונים ובמאגרים מגוונים.

בכדי לדעת אם ישנה מעורבות בהליכים משפטיים, קשר לעסקים או בעיות עם נושים, צריך להכיר את המרשמים הציבוריים, הארכיונים והמאגרים הקיימים בתחומים שונים, לעבור דרכם, לאסוף את המידע שניתן ולרכוש מידע נוסף באופן חד פעמי או באמצעות מנוי שנתי.

בכדי לדעת איך אדם או חברה מציגים עצמם, באלו תחומים הם עוסקים באמת ומה התגובות לגביהם, צריך לדעת לאתר פרופילים אישיים ועסקיים ברשתות החברתיות ולמפות קשרים ביניהם.

בכדי לקבל החלטות בטוחות יש למזער סיכונים ולכן כל קיצור דרך עלול להיות המפתח לכישלון, לנזק כספי ולעוגמת נפש, שלא ניתן לאמוד מראש את משמעותם.

סנכרון ומיצוי המידע הפך תוך שנים בודדות לאתגר הנמצא מעבר ליכולת האנושית, כך התפתח תחום מקצועי, שמהותו כריית מידע מרחבי הרשת בלבד ועל כך נקרא "WEBINT" (וובינט), ראשי התיבות של Web Intelligence.

בהקשר לגיוס עובדים, המטרה לוודא כי אין סימני אזהרה מקדימים העלולים להשפיע על התפקוד במשרה המיועדת ולהעשיר במידע רלוונטי נוסף, שיאפשר לזהות את המועמד המתאים ביותר.

זה המקום להדגיש כי מדובר במידע ציבורי גלוי הנאסף בהתאם לחוקי הפרטיות מתוך המקורות הגלויים ברשת. מידע שלכולם מגיע לדעת אותו, מידע שכולם היו יכולים להגיע אליו עם ידע מקצועי, נגישות למאגרי מידע וטכנולוגיה ייעודית, המאפשרת לסנכרן, לסנן ו"לתרגם" את עודף המידע לכלי ניהול תומך החלטה.


* נכתב על ידי יזהר עצמון, מרצה מבוקש, כיהן בתפקידי מפתח בתחום החקירות והמודיעין במשטרת ישראל וברשות להגנה על עדים וכיום מייסד ומנכ"ל חברת צ'ק נט המספקת למנהלים ומנהלות שירותי "וובינט" מקצועיים התומכים בהליכי גיוס.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה