שיתוף

המהפיכה הטכנולוגית מאפשרת כיום למעסיקים לשכלל את שיטות הניטור של פעילות העובדים שלהם ומעקב אחריהם במגוון כלים ודרכים.

התוצאה היא מעסיקים שעוקבים אחר העובדים שלהם לעתים קרובות יותר ויותר, על ידי כלי מעקב טכנולוגיים משוכללים יותר ויותר. במילים אחרות, המעקב הצמוד אחר העובדים ניכר היום יותר מאי פעם.

בניגוד לשנים עברו, בהן העובדים התקוממו נגד חדירה לפרטיותם, הרי שבשנים האחרונות הולך ועולה שיעור העובדים שמגלים אדישות למעקב הזה.

ההתקדמות הטכנולוגית מאפשרת למעסיקים להשתמש בכלים מתוחכמים ולעקוב אחר העובדים שלהם בעזרת חיישנים, מכשירים ניידים, תקשורת אלחוטית, ניתוח נתונים וביומטריה.

היכולות המשתכללות הללו מרחיבות במהירות את יכולות הניטור ומורידות את עלויות המעקב, דבר שמעודד יותר מעסיקים להשתמש עוד יותר בכלים אלה.

ממחקרים שהתבצעו בארה"ב על ידי חברת המחקרים גרטנר גרופ עולה, כי לפני כארבע שנים, רק כ-30% מהמעסיקים הגדולים עקבו אחר העובדים בדרכים לא מסורתיות.

מדובר במעקב על ידי ניתוח טקסט שנכתב בהודעות הדואר האלקטרוני, מעקב אחר השימוש שעובדים עושים במחשב האישי שלהם ומעקב אחר תנועות (פיזיות) של העובדים.

לפני כשנה זינק שיעור זה לכ-46%, והמחקרים מראים כי השנה הוא עשוי להגיע לכ-50%. מבצעי המחקר טוענים, כי אי אפשר לומר שהעובדים שמחים על הניטור הזה או חשים איתו בנוח.

ועם זאת, הם הרבה פחות מתנגדים לכך מאשר בעבר. מסתבר שלעובדים אין בעיה עם הניטור והמעקב אחריהם כל עוד המעסיק נוהג בשקיפות ומדווח להם על כך.

מהמחקר שערכה גרטנר עולה, כי לפני כארבע שנים רק כ-10% מהעובדים הרגישו בנוח עם המעקב שעורך המעסיק שלהם אחר הודעות הדואר האלקטרוני שלהם ואחר אופן השימוש שלהם במחשב.

לפני כשנה, שיעור העובדים שאין להם בעיה עם המעקב של המעסיק אחר הודעות הדואר האלקטרוני שלהם והשימוש הם עושים במחשב במהלך שעות העבודה כבר עלה ל-30%.

בארגונים בהם המעסיק לא רק מדווח לעובדים על הניטור אלא אף מסביר להם מהן הסיבות לניטור, יותר מ-50% מהעובדים אמרו שהם חשים בנוח עם הניטור והמעקב.

מסקר שנערך על ידי חברת מחקרים אחרת עולה, כי העובדים אמרו שבדרך כלל לא אכפת להם שאוספים עליהם נתונים, כל עוד איסוף הנתונים הינו רלוונטי למטרות עסקיות ספציפיות.

עם זאת, במחקר זה נמצא כי העובדים נוטים להתנגד לניטור של תחומים אישיים מסוימים ומעקב אחריהם בנושאים שלא קשורים לעבודה.

הנושאים האישיים שאינם קשורים לעבודה ושעובדים רבים הביעו התנגדות למעקב אחריהם בנושאים אלה הם:

1 כ-72% מהעובדים הביעו התנגדות לניטור הפעילות שלהם ברשתות החברתיות ומעקב אחריה.

2 כ-57% מהעובדים הביעו התנגדות לניטור התנועות הפיזיות שלהם ומעקב אחריהן.

3 כ-56% מהעובדים הביעו התנגדות לניטור האינטראקציות האישיות שלהם ומעקב אחריהן.

4 וכ-49% מהעובדים הביעו התנגדות לניטור הנתונים הביומטריים שלהם.

אלא שלמרות ההסתייגויות הללו של העובדים, צופים חלק מאלה שתומכים דווקא בשמירה על הפרטיות, כי שיעור העובדים שמקבלים בהבנה את הניטור והמעקב ימשיך לגדול בשנים הקרובות.

לדברי המומחים, העובדים של היום כבר רגילים שעוקבים אחריהם במגוון רחב מאוד של אמצעים ושיטות. הם כבר הפסידו מזמן את הפרטיות שלהם בין אם זה ברשתות החברתיות, ביישומים בטלפון החכם ועוד.

רוב האנשים מוותרים היום על פרטיותם כמעט בכל תחום של חייהם. לכן, ההצטרפות של המעסיקים למגוון הישויות שעוקבות אחריהם כבר לא משנה הרבה.

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה