אנשים עם ראש על הכתפיים הם אנשים נדרשים בשוק העבודה

אנשים עם ראש על הכתפיים הם אנשים נדרשים בשוק העבודה

אורית אבירם, מנהלת Manpower Talent: התפקיד שלנו זה לא לתת למועמד תשובה על מגש, אלא לחשוף בפניו את התשובה...

שיתוף
אורית אבירם-מנפאואר טאלנט

"אנחנו רוצים להפוך אותך למותג, מחפשים את הערך המוסף שאתה מביא ומנסים למצוא חברות או תפקידים בשוק – בהם יהיה ערך למה שאתה מביא עמך", מסבירה אורית אבירם, מנהלת Manpower Talent, העוסקת בייעוץ, ליווי וניהול קריירה עבור אלה הנמצאים בצומת דרכים מבחינה מקצועית. אבירם (40) בילתה את 13 השנים האחרונות בקבוצת מנפאואר, שימשה תחילה כיועצת ארגונית ומנהלת הדרכה ובהמשך הקימה את מחלקת משאבי האנוש של הקבוצה, אותה ניהלה במשך שבע שנים. מנפאואר טאלנט קמה לפני שנה וחצי כיוזמה ישראלית.

מה הביא להקמתה חברה?
אורית אבירם: ההבנה שקיימת אוכלוסייה גדולה המתלבטת בשאלות חשובות סביב הקריירה שלהם. אנשים המתלבטים האם לעשות שינוי, כאלה השואפים לעשות קפיצה משמעותית בקריירה ולא יודעים איך, אנשים שעברו תהליך של פיטורים ועוד. כמו כן, ראינו שאין אנשי מקצוע שיכולים לתת מענה מלא לקהל הזה. בנוסף לאנשים פרטים, אנחנו מציעים את השירות הזה גם לחברות. למשל חברה שעומדת לפני תהליך של פיטורים יכולה לקנות את השירות עבור עובדיה המפוטרים, שמגיעים אלינו ומקבלים שירות ניהול וייעוץ קריירה באופן אישי.

במה אתם שונים מיועצי או מנהלי קריירה?
אורית אבירם: הערך המוסף שלנו הוא שאנחנו, כ-מנפאואר, יודעים מה עובד על מעסיקים ומה לא. יש לנו המון ידע ומידע שקשור ישירות לשוק העבודה, זה הערך המוסף שלנו לעומת יועצי ומנהלי קריירה. מגיע אלינו למשל, אדם המתלבט האם זה הזמן לעשות את הקפיצה לתפקיד הבא. אנחנו בודקים האם יש לו את כל המיומנויות שיכול היה לצבור כדי להתמודד על המשרה הבאה, משלבים בדיקת שוק העבודה עם בדיקת מיומנויות אישיות. כחלק מהתהליך אנחנו יכולים להפנות את הלקוח גם למנטור, שהוא בעצם איש בכיר במשק בתחום או בתפקיד שהמועמד חולם להגיע אליו. המנטור נפגש אתו, מספר לו על הדרישות והתנאים בתפקיד המדובר ומסביר לו איך זה עובד באמת.

תני לי דוגמא למנטור
אורית אבירם: למשל לקוחה שבאה ואומרת: "כשאני אהיה גדולה אני רוצה להיות סמנכ"ל משאבי אנוש של חברת טבע, אני רוצה להגיע לשם בעוד 10 שנים". עם זאת, מדובר במועמדת שלא באמת יודעת במה כרוך תפקיד כזה ואילו מיומנות נדרשות. אז אני שולחת אותה למנטור –שבמקרה הזה הוא אכן סמנכ"ל משאבי אנוש של טבע, והוא יסביר לה כל מה שנדרש. דרך אגב, לפעמים אנשים חוזרים מאוכזבים  מפגישה עם מנטור, כי גילו שהחלום שלהם לא ממש תואם את המציאות ולא מתאים להם – וגם זה כמובן גילוי חשוב מאוד.

למה מנטורים משתפים אתכם פעולה?
אורית אבירם: מדובר באנשים בכירים במשק שהגיעו למעמד גבוה בתחומם ולהתייעצות עמם יש ערך רב. הם עושים את זה קודם כל כי מדובר באנשים טובים שמוכנים לתת מעצמם לאחרים, והם רואים בכך הזדמנות לחנך את הדור החדש. חוץ מזה אני מניחה שזה גם מחמיא להם לאגו.

איך התהליך מתנהל בפועל?
אורית אבירם: כשמגיע לקוח הוא עובר תהליך של אבחון וייעוץ על מנת להבין את צרכיו. יש כאלה שיודעים מה הם רוצים לעשות אך לא מצליחים להגיע לשם, במקרה כזה מדובר על 4-6 פגישות. המקרה ההפוך הוא של מי שמאס מהתחום שבו הוא עוסק ומחפש כיוון חדש לחלוטין, אך אין לו מושג מה זה יכול להיות. מקרה כזה יכול להגיע ל-14 פגישות כי זה תהליך הרבה יותר ארוך ומורכב. זה תהליך רגשי ומטלטל שדורש זמן. במקרים אלה אנחנו עושים מה שאנחנו מכנים "חפירה", בודקים מוטיבציות, תשוקות, מקומות בהם הוא נהנה בהם. מגיעים לתשובות שמגיעות מהבטן.

תשוקות?
אורית אבירם: הכוונה היא להגיע למה בן אדם רוצה, יכול ואוהב לעשות, אני קוראת לזה "תשוקות". על פי תוצאות התהליך ובהתאם לאפשרויות הקיימות בשוק – בודקים מה יכול להתאים לו. למשל, יכול לבוא לקוח שנמשך לבישול ולאוכל, אבל לא אוהב עבודת כפיים. אז שולחים אותו להתנסות, שיבין במה באמת כרוך להיות שף או לשיחה עם מנטור. כאמור, לפעמים אנשים חוזרים עצובים מפגישה עם המנטור. התפקיד שלנו זה לא לתת ללקוח תשובה על מגש, אלא לחשוף בפניו את התשובה שנמצאת בו.

כמו מיכאלאנג'לו שנהג לחשוף את הפסל הקיים בתוך כל גוש סלע?
אורית אבירם: בדיוק כך.

[adrotate banner="27"] יש אוכלוסיות או תחומים מסוימים שאתם עובדים איתם?
אורית אבירם: אנחנו לא מוגבלים בתחומים, פונים אלינו מועמדים מקשת מאוד רחבה של תפקידים ואוכלוסיות. עם זאת, יש אוכלוסייה שאנחנו פונים אליה וזו אוכלוסייה של גילאי הביניים (30-50). אנשים שהקריירה שלהם היא חלק משמעותי מזהותם ומוכנים להשקיע בה. קבוצה נוספת היא בוגרי תואר ראשון שרק סיימו את לימודיהם. גם אצלם הקריירה הינה חלק משמעותי בזהותם אבל הם מבולבלים ולא בטוחים בבחירה שלהם. אולי בדקו וראו שהתחום שלהם רווי תחרות ולא מרגישים מוכנים לנסות ולחדור אליו. אולי הגיעו למסקנה שלמדו את התחום הלא נכון ועוד. אנחנו בודקים ביחד מה הם יכולים להציע לשוק ומה השוק יכול להציע להם.

לבוגרי מדעי הרוח יש אפשרות להשתלב בעולם העסקים כיום?
אורית אבירם: אנחנו מאוד מאמינים בבוגרי מדעי הרוח ומאמינים שהם בהחלט יכולים להשתלב בעולם העסקים. צריך להבין כי אנשים עם ראש על הכתפיים הם אנשים נדרשים בשוק העבודה. אחת האפשרויות עבור בעלי תארים כאלה היא לנסות להשתלב בתחום מסוים דרך תפקידי הכניסה לאותו שוק. למשל: להיכנס לבנק בתור טלר או כאיש שירות בחברה סלולארית. תוך שנה כל התפקידים בחברה נפתחים במכרזים פנימיים והם יכולים לגשת ולהתקדם לתחום שהם מעוניינים להגיע אליו. בנוסף, עצם העובדה שעבדת בארגון כזה תורמת לך בהמשך. בתחומים רבים הניסיון חשוב יותר מהשכלה ספציפית. זה כולל גם עורכי דין שלא מתחברים למקצוע ומחפשים דרך לברוח משם. להם אפשר להציע, למשל, להתחיל כיועצים משפטים בחברות ולהתקדם הלאה. זה תלוי בגיל ובניסיון, אבל הדבר המשמעותי ביותר הוא לצבור ניסיון תעסוקתי כל זמן שאתה לומד. פחות חשוב התעודה לעומת הניסון התעסוקתי שצברת.

שינוי קריירה זו תופעה של השנים האחרונות?
אורית אבירם: זה תמיד היה. משבר גיל ה-40 לא נולד אתמול, אבל בתקופה של שגשוג כלכלי אנשים מרשים לעצמם יותר. אנחנו דור שמחפש את האושר, רוצה להיות מאושר במה שהוא עושה – גם על חשבון התגמול הכספי. לא חושבת שזו תופעה ייחודית של השנים האחרונות אבל יש עניין דורי. הדור של סבתא שלי למשל, בא לארץ כדי לשרוד וחלומותיו הוגבלו לכך שהילדים ילמדו. בדור הזה מחפשים יותר את האושר, את ההגשמה עצמית. לחלק מהפונים אלינו יש כבר ביטחון כלכלי ראשוני והם עכשיו רוצים להיות שמחים במה שהם עושים, לא לעבוד רק בשביל הכסף. אחרי גיל 30 יש התבססות מסוימת, אבל בגיל 40 המשכנתא יורדת, הילדים גדולים, ואז קיים רצון להרים את הראש ולראות מה אני באמת רוצה לעשות בחיים שלי. אולי אני זקוק לשינוי.

אתם בעצם עושים Talent Management אישי?
אורית אבירם: כן, כי זה משקף שוק, מיומנויות אישיות וניסיון אישי. אנחנו רוצים להפוך אותך למותג, מחפשים את הערך הייחודי, הערך המוסף שאתה מביא אתך ומנסים למצוא חברות או תפקידים בשוק, בהם יהיה ערך למה שאתה מביא עמך. ברגע שאנחנו יודעים את הערכים הנוספים האלה, אנחנו יועדים גם איך לכתוב זאת בקורות החיים. חלק מהתהליך זה ללמד את המועמד להציג את עצמו נכון בהתאם לממצאי התהליך שעבר, איך למכור את עצמו נכון בראיון. אז בהחלט מסכימה למונח שציינת.

אתם מנצלים את יכולות ההשמה של מנפאואר?
אורית אבירם: בהתאם לממצאי התהליך שעבר, הלקוח יכול לעבור לטיפול של יועצי ההשמה של אחת החברות שלנו – אם זה לטיפולה של מנפאואר פרופשיונל או חברה האחרת, תלוי בכישוריו ושאיפותיו. אבל אנחנו לא מאמינים שרק בצורה זו ימצא את המשרה שהוא מחפש. המטרה שלנו היא ללמד אותו את כל השיטות בשוק למצוא עבודה ולא רק דרך מנפאואר. אנחנו מלמדים אותו לעשות נטוורקינג שזו השיטה האפקטיבית ביותר, לעבוד דרך רשתות חברתיות ועוד. אנחנו מעניקים לו את כל  הכלים המתקדמים הקיימים כיום בשוק לחיפוש עבודה, זאת בנוסף להיותו מועמד במסגרת אחת מחברות ההשמה שלנו. אך אנחנו לא מבטיחים שימצא עבודה דווקא דרך מנפאואר.

איך את מגדירה הצלחה?
אורית אבירם: מי שמגדיר הצלחה זה הלקוח ביום הראשון שהוא מגיע אלינו. חלק באים להכוונה, חלק באים לחפש עבודה, אנחנו שואלים בתחילת התהליך מה תיחשב להצלחה מבחינתו. יש לנו הצלחה של 80% בקרב הפונים אלינו בנושא של מציאת משרה- כאלה שיודעים מה שהם רוצים אך לא הצליחו להגיע לשם לבד.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה