שיתוף

גיוס העובדים המוכשרים והמיומנים ביותר ושימורם בארגון, נמצאים בסדר עדיפויות גבוה של כל מחלקת משאבי אנוש בכל ארגון.

אחת השיטות החשובות ביותר בארסנל של אנשי משאבי אנוש, כדי למשוך כישרונות מובילים, היא להציע חבילת תגמול שקשה למועמדים לסרב לה.

מסקר שערכה האגודה לניהול משאבי אנוש בארה"ב עלה, כי כ-63% מהעובדים בארה"ב אמרו שתגמול והטבות הם הגורם השני בחשיבותו בעת החלטתם לעבוד בארגון, כאשר הגורם שדורג כחשוב ביותר היה יחס מכבד כלפי העובד (או במילים אחרות, חווית עובד).

כך שאין ספק שתגמול, והטבות בעלות ערך כספי (כמו למשל ביטוח רפואי קבוצתי לעובד ובני משפחתו), הם היבטים חשובים לשביעות רצון העובד במקום העבודה, ויש להם השפעה ישירה על הביצועים של העובד ועל המוטיבציה שלו.

לכן מנהלי משאבי האנוש צריכים לקחת זאת בחשבון בעת שהם מתחרים על מועמד מבוקש. במילים אחרות, חשוב להבטיח  שחבילת התגמול לרבות ההטבות המוצעות לעובדים יהיו אטרקטיביות מספיק כדי לא רק לגייס את העובד, אלא גם לשמר אותו ולשמור על רמה גבוהה של מוטיבציה.

השאלה הגדולה היא מהו סכום חבילת התגמול שיכול להחשב אטרקטיבי ותחרותי ביחס למקובל בשוק העבודה, ועדיין לא לחרוג מדי מהמקובל בשוק.

במילים אחרות, איך ניתן לאזן בין מה שנהוג בשוק, לבין רצונות העובד ולבין יכולות התקציב של הארגון.

כדי לדעת איזו חבילת תגמול יכולה להחשב אטרקטיבית עבור עובד ספציפי בתפקיד ספציפי, כדאי לבצע סקרי שכר לגבי סוג המשרה שאותה הארגון מעוניין לאייש.

אלא שביצוע סקר כזה זמן קצר לפני שמחפשים את המועמד הנכון לאיוש המשרה, או אף במהלכו של הליך הגיוס, עלול לייצר סקר לא ממצה דיו ואף להאט את הליך הגיוס.

לכן כדאי ורצוי לבצע את הסקר במנותק מהליך הגיוס עצמו. כלומר לבצע אחת לתקופה (למשל פעם בשנה או פעם בחצי שנה) סקר לגבי חבילות התגמול הנהוגות בשוק – כלומר מהי עלות השכר שמקבלים טלנטים מובילים במשרות מקבילות – בכל אחד מסוגי המשרות שהארגון מעונין לאייש.

תוצאותיו של סקר כזה יספקו למנהל משאבי האנוש תמונה ברורה יותר לגבי התחרות שמולה הוא מתמודד בעת שהוא מעוניין לגייס מועמדים מסויימים, בעיקר כשמדובר בטלנטים בעלי מיומנות מבוקשת.

זאת ועוד, חבילת התגמול שהעובד מקבל מעידה למעשה, יותר מכל פעולה אחרת, על מידת ההערכה של הארגון כלפי העובד, ומבטאת בפועל את ההכרה של הארגון בהישגיו של העובד.

ועם זאת, לאור העובדה שכל עובד הוא ייחודי והרצונות והשאיפות שלו הן שונות, יש לא מעט ארגונים שמציעים מגוון רחב של אפשרויות כדי להתאים עצמם לצרכים ולהעדפות האישיות של העובד. כלומר, במקרים מסויימים ניתן להציע תמריצים אחרים, על סמך סוג העבודה של העובד ותחומי עניין מסוימים שלו.

לדוגמה, אם העובד מעוניין להרחיב את הידע שלו בתחומים המשיקים לתחום העיסוק הנוכחי שלו, או להתקדם במעלה הרמה המקצועית שלו לתפקידים מעניינים יותר, ניתן להציע לו הכשרות בתחומים שהוא מעוניין בהם. סוג זה של הטבה יכול לבוא במקום סכום גבוה יותר של שכר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה