שיתוף

בימים אלו, כאשר יותר ויותר עובדים עובדים מהבית, יש חשיבות עליונה לתקשורת יעילה שזורמת בין העובדם לבין עצמם ובינם לבין המנהלים.

אחד התפקידים שהצטרף למכלול התפקידים החדשים של מנהלי משאבי אנוש בתקופה זו הוא לוודא שהמנהלים הבכירים מעבירים הלאה, בצורה בהירה, את המסרים החשובים ומדברים על מה שהם מצפים מהעובדים בתקופה זו.

יש לוודא שציפיות אלה לוקחות בחשבון את הלחץ והדאגה הנוספים שרוב העובדים חווים. זה הזמן להתמקד בכל האספקטים של חווית העובד ולא רק בציפיות לביצועים.

במקרים רבים, דווקא ההטבה של עבודה מהבית, שבמשך שנים נחשבה להטבה שמשפרת את חווית העובד, מאבדת את התחושה שזו הטבה, ובמקרים לא מעטים הופכת לנטל על העובד.

מנהלים בכירים לרבות מנהלי משאבי האנוש צריכים בימים אלה ללמוד איך להדריך את העובדים במהלך המשבר הזה ולהמשיך לקיים את התרבות הארגונית גם כאשר העובדים עובדים מהבית, שכן אחרת, העובדים עצמם יחוו משבר שחיקה שיגרור איתו ירידה במידת המחוברות שלהם לארגון וכתוצאה מכך ירידה בביצועים.

העבודה מהבית יכולה להפוך לנורמה בעתיד הנראה לעין, וניתן למנוע את התחושות הקשות של העובדים מביתם שהם כביכול לכודים בביתם.

ממחקרים שבוצעו בארה"ב בקרב עובדים מרחוק עולה, כי עובדים מרוחקים לחלוטין יכולים להיות בעלי מחוברות גבוהה מאוד כאשר יש להם מנהל טוב וכאשר התקשורת הארגונית מסייעת להם להרגיש מחוברים ושיש מי שתומך בהם.

עובדים מהבית יכולים להמשיך להיות מחוברים, יעילים ופרודוקטיביים ולהתמודד עם תחושת השחיקה שבריחוק, הלחץ, הדאגה ותחושת הבדידות הנלווית לעבודה מרחוק.

ועם זאת, מצב זה מציב את המנהלים במצב מאתגר שבו יש להם עובדים בעלי מוטיבציה גבוהה, אבל אם לוחצים עליהם חזק מדי או בצורה לא נכונה, הדבר עלול לשבור את רוחם.

יש 5 סיבות שגורמות לשחיקת עובדים ושהיו קיימות גם לפני פרוץ משבר הקורונה:

  • יחס לא הוגן בעבודה.
  • עומס עבודה גדול מדי שאינו ניתן לניהול.
  • תקשורת לא ברורה מול המנהלים.
  • היעדר תמיכה מצד המנהל הישיר.
  • לחץ זמן בלתי סביר.

בעוד שמחוברות עובדים ושחיקה בדרך כלל הולכות יד ביד, עובדים יכולים להתגבר על אתגרים בלתי צפויים ועדיין להתעניין ואף להתלהב מעבודתם, כל עוד המנהל שלהם יודע איך לחבר אותם לארגון.

אין ספק שיהיה צורך לבצע התאמות לאופן שבו מנהיגים מעודדים מוטיבציה בקרב הצוותים שלהם. הם יצטרכו להיות יצירתיים לגבי הדרכים ליצירת תקשורת, שיתוף פעולה ופיתוח העובדים. אבל הצרכים האנושיים הבסיסיים של העובדים נותרים זהים.

בין היתרונות האופייניים לעבודה מהבית בימים כתיקונם ניתן למנות: היעדר הסחות דעת שקיימות במשרד, אין צורך לבזבז זמן בנסיעה לעבודה ובחזרה הביתה, יש יותר זמן לסידורים ולעבודות בית וכד.

אלא שכל היתרונות האלה עומדים בסתירה למצב בו כל בני הבית נמצאים בבית במהלך יום העבודה, ובדרך כלל צריך, במקביל לעבודה, למצוא דרכים חדשות לבצע דברים. והיתרונות האלה לעולם לא יעלו על כך שיש מנהל גרוע.

כלומר, בין אם העבודה מהבית מתבצעת בשל משבר הקורונה ובין אם עובדים עוברים לעבוד מהבית במצב תקין, מדיניות העבודה מהבית לעולם לא תהפוך את העובדים לחדורי מוטיבציה אם המנהלים שלהם אינם באמת תומכים בהם ואינם מבהירים את הציפיות הספציפיות שלהם מהעובד.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה