שיתוף

הרוב המוחלט של העובדים שעברו לעבוד מביתם בכל ימות השבוע בחודשים מרץ-אפריל עשו זאת רק בגלל הסגר.

העובדה שהמצב התהפך לחלוטין בין לילה, מעבודה במשרד לעבודה מהבית, לא אפשרה התארגנות מתאימה בכמה מישורים ובראשם המישור הטכנולוגי.

אחד המכשולים המהותיים שניצבים בפני האפשרות להפיק את המיטב והמירב מהעבודה מהבית טמון בכך שעובדים מצאו את עצמם עובדים מהבית בנסיבות לא פשוטות בהן הילדים היו בבית.

יש מעט מאוד משפחות בישראל שמספר המחשבים שלהן הוא כמספר הנפשות בבית. ועוד לא דיברנו על רוחב הפס שנדרש לכל משפחה לאור העובדה שבנוסף לשני הורים שעובדים מהבית, בחלק מהמקרים יש גם ילדים שלומדים מרחוק.

לרבים מהעובדים לא היה (וכנראה שעדיין אין) מרחב עבודה ייעודי בבית.

ומאחר שרבים מהעובדים האמינו שזהו מצב זמני ביותר, הם גם לא עשו הרבה כדי להסתגל למצב החדש כמו למשל להשקיע ברכישת ציוד חדש, או הקמת פינת עבודה מוקפת קירות גבס וכד'.

ובכל מקרה, הרוב המכריע לא יכול (כלכלית) לבנות לעצמו סביבת עבודה עם התנאים הטובים ביותר. כך שבתנאים הנתונים, כולם מנסים להפיק את המיטב ממה שיש.

אם כן, בשורה התחתונה, רוב העובדים במגזר הפרטי (שעדיין עובדים) וגם חלק מעובדי המגזר הציבורי, עובדים כיום מהבית.

וכאן אמורים להכנס לתמונה כלים של מציאות וירטואלית, הרובוטיקה ובינה המלאכותית.

כלים אלה אמורים לסייע לעובדים שעובדים מביתם, למצות את המיטב והמירב מסביבת עבודה יעילה, תוך שיפור מהותי בתנאי סביבת העבודה הביתית.

אלא שהכנסת כלים אלה אל סביבת העבודה, לא כל שכן אל סביבת העבודה הביתית, מותנה בהכשרת העובדים בארגון לשיטות עבודה שונות לחלוטין מאלו שהם הורגלו להן.

במילים אחרות, המהפך הדיגיטלי בשיטות העבודה חייב לקחת בחשבון את נכונותם של העובדים לעבוד תוך כדי שימוש בבינה מלאכותית, ברובוטיקה, בלמידת מכונה ולפעמים גם עם כלים של מציאות וירטואלית.

הארגונים, מצידם, יצטרכו לבצע מהפך מחשבתי בכל תפיסת העבודה: מתפיסת מקום העבודה כמקום פיזי שהעובדים מגיעים אליו, לתפיסה של – העבודה היא המשימות שהעובד מבצע, יעילותן ואיכותן.

במילים אחרות, במקום לספור את השעות בהן נמצא העובד במתחם המשרדים של הארגון, לדעת איך לאמוד את ערך איכות העבודה.

למעשה, כבר עכשיו יש חברות רבות שגילו כי העובדים יכולים להיות הרבה יותר פרודוקטיביים מהבית על אף כל המגבלות.

ארגונים חייבים להיות פתוחים למהירות השינוי. הטכנולוגיה, ובראשה הרובוטיקה והבינה המלאכותית עומדים לתפוס מקום טוב בשורה הראשונה של שוק העבודה.

אין ספק שטכנולוגיה לא מהווה תחליף לאינטראקציה אנושית, אבל אם משתמשים בה נכון היא יכולה להקפיץ את שוק הארגונים והערך שהוא מייצר, כמה מדרגות קדימה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה